Terugblik BuurtBabbel Moerwijk

28 juni 2022

Buurtbewoonster Ahlam leidde onze fractie, ons bestuur en onze leden zaterdag 25 juni rond in ‘haar’ Moerwijk. Deze woonwijk kent de nodige uitdagingen. Gelukkig heeft deze wijk ook ruimte voor nieuwe initiatieven die bijdragen aan een sociale wijk.

Leegstand en onveilig gevoel

Ahlam had zich grondig voorbereid en geen enkele moeite om de aandachtspunten in de wijk te benoemen. Ze ontving ons in de buurthuiskamer Heeswijkplein 10. Hier doen buurtbewoners dagelijks een bakkie en zijn er activiteiten voor kinderen en ouderen.

Daarna nam Ahlam ons mee langs de andere panden aan het Heeswijkplein. Wat opviel was niet alleen dat er veel kleine horeca/ fastfoodzaken waren maar dat er ook panden leegstonden voor witwaszaken. De ondermijning in de wijk was hier duidelijk zichtbaar. Natuurlijk een onwenselijke zaak.

Het Heeswijkplein zelf wordt door veel bewoners als onveilig ervaren. De onduidelijkheid van rijbanen, slechte zichtlijnen en hangjongeren  maar ook het gebrek aan een divers winkelaanbod maken het enorme plein onaantrekkelijk. Bewoners zouden graag andere winkels zien. Een betere inrichting van het plein zou ook helpen aan het veiligheidsgevoel.

Samenwerken en ontmoeten

Onze weg vervolgend kwamen we langs inspirerende teksten op muren, nieuwbouw koopwoningen, een braakliggend terrein en een deels gesloopt schoolpand aan de Twickelstraat. Daar hebben nu sociaal ondernemer Gewoon Sociaal en buurtinitiatief de Moerwijkse Moeders elkaar gevonden en hun – tijdelijk – onderkomen. Buurtbewoners vinden elkaar ook en werken samen waar ze kunnen. Dit is een mooi voorbeeld van verbinding en krachten in de wijk.

We bezochten de onlangs geopende bibliotheek Moerwijk gelegen in een deel van het verzorgingstehuis van HWW Zorg aan de Twickelstraat. Bewoners maken hier kennis met taal en cultuur en kunnen elkaar ontmoeten. Dat draagt bij aan sociale ontwikkeling en leesvaardigheideel dus is erg belangrijk voor de bewoners.

Afval en ratten

Terwijl we met elkaar praatten over de versterkende rol van de bibliotheek in de wijk, schoot een rat tussen ons door. Daarmee werden we letterlijk geconfronteerd met een ander probleem in de wijk: het afval en daarmee de overlast van ratten in de wijk.

De Moerwijkcorporatie

De wandeling bracht ons verder langs slecht onderhouden woningen, leegstaande panden waar buurtbewoners graag een sportschool willen tot Da Moer, het oude pannenkoekenhuis naast Station Moerwijk. Initiatiefnemer Neo de Bono van Moerwijk Cooperatie is hier bezig een duurzame onderneming van te maken met een sociaal wijkrestaurant en eetbare tuin. Mét en vóór bewoners van Moerwijk. Dit is een mooi voorbeeld van een sociale verbinding in de wijk.

Onder genot van hapje en drankje praatten we na met wijkbewoners. We danken Ahlam voor alle tijd en energie om ons te ontvangen en ons te voeden met onderwerpen die we mee kunnen nemen in ons politieke werk. Ahlam heeft een verslag van ons bezoek aan Moerwijk geschreven op haar Facebookpagina.