Uitspraak hoger beroep Richard de Mos en Rachid Guernaoui

21 juni 2024

Vandaag was de uitspraak in de zaak rondom raadsleden Richard de Mos en Rachid Guernaoui. Ze zijn in hoger beroep vrijgesproken van omkoping, maar beiden wel veroordeeld voor het (meermaals) schenden van het ambtsgeheim. De voormalig wethouders hebben de integriteit van de functie als hoge ambtenaar geschonden. Het is voor de raad en stad fijn dat er nu een uitspraak is in deze zaak, een rechtszaak die voor iedereen te lang heeft geduurd. Met deze uitspraak kan deze periode binnen de Haagse politiek hopelijk worden afgesloten.

Deze uitspraak bevestigt opnieuw dat er op het stadhuis een goed gesprek moet worden gevoerd over transparante partijfinanciering en integriteit. Ook het continue gesprek over de verantwoordelijkheid die je als bestuurder en politicus hebt is hiermee niet klaar. Deze gesprekken beginnen wat ons betreft vandaag. We moeten elkaar scherp houden om de integriteit van het stadsbestuur te bewaken. Het is cruciaal dat alle partijen het algemeen belang dienen van onze stad. Laten we elkaar weer opzoeken en daar de komende tijd afspraken over maken.