Martijn Blogt: Een Haagse held wordt in het zonnetje gezet!

15 februari 2019

In warme trui, op vrijdagochtend – want het is warme truiendag vandaag – tik ik deze blog. Maar de warme trui is over een paar uur niet meer nodig. 17 graden zal het worden vandaag in sommige delen van het land. Een extra aansporing, om de verwarming wat minder op te draaien en weer eens na te denken over wat je zelf kunt om energie te besparen. Duurzaamheid, daarover gaat onze stadsconferentie op 9 maart. Vooral ook over: hoe krijgen we dit met elkaar voor elkaar en hoe krijgen we iedereen mee.

Wat verder deze week?

Held van de week: Naomi Barki

Op de woensdagmiddag knutselen en dansen met kinderen en moeders in het wijkcentrum. Daar begon het mee. Op die manier wilde zij die moeders en kinderen een vrolijke speelse omgeving bieden. Dat is in zeer korte tijd uitgegroeid tot samen koken en activiteiten in de wijk ondersteunen met creatieve workshops. En het houdt niet op! Want mensen weten Naomi te vinden. De altijd goedlachse, vrolijke Naomi helpt onvoorwaardelijk mensen waar ze kan. Met haar grote schare vrijwilligers helpt Naomi gezinnen die het financieel krap hebben en moeite hebben om rond te komen. De ‘Voor elkaar bazar’ was een succes. Ze zamelde kleding, drogisterijartikelen en houdbare voedingsmiddelen in om te verdelen onder gezinnen die het krap hebben. Met haar ‘Lichtpuntjes in Mariahoeve’ is Naomi van onschatbare waarde in de wijk. Ze weet de mensen aan zich te binden en met elkaar te verbinden en daarom vindt de PvdA Den Haag dat zij een held is!

In de stad: Weimarstraat & Valentijnsdag

De fractie was veel in de stad deze week. Zaterdag bezocht Janneke met vele partijgenoten de Weimarstraat. Om campagne te voeren, maar ook om over de veiligheidssituatie te spreken. Bewoners aan de kant van de Beeklaan hebben veel last van kleine en grotere criminaliteit, en daar moet echt wat aan worden gedaan.

En gisterochtend waren we bij de stations om alle reizigers een Happy Valentine te wensen!

In de partij en in de kerk: Escamp, Laak en Grote Kerk.

De fractie ging vorige week donderdagavond met de leden in Escamp in gesprek. Op zondag deden we dat in Laak. En aansluitende was ik met Mikal bij de indrukwekkende dankdienst voor de vrijwilligers van en rond de Bethelkapel. Zij maakten het kerkasiel voor de familie Tamrazyan mogelijk. Ook wij probeerden, met Esther van Dijken, ons steentje bij te dragen. Waar onze stad van vrede en recht groot in kan zijn! Een schitterende bedankdienst, met emotie, veel mensen en schitterende toespraken.

Stop verkoop sociale huurwoningen

Volgende week spreken we in de gemeenteraad over de prestatieafspraken met de woningcorporaties. In 2019 alleen al zullen ca. 200 woningen verkocht of geliberaliseerd worden. Daarmee komen deze buiten het bereik van mensen die ze echt nodig hebben (meer dan 100.000 stadsgenoten op dit moment!). Dat moet stoppen. Gewoon een stop op verkoop. Ik pleit er vandaag voor in de Telegraaf.

Verloskundigen over de busbaan?

In het afsluitende debat ging het over van alles en nog wat. Maar vaak over zaken waar we als gemeente niet over gaan. Het waren VVD en PvdA die van begin af aan inzetten op behoud van een zorgfunctie op de plek van het Bronovo-ziekenhuis. En daar gaat nu aan gewerkt worden, samen met bewoners. Janneke pleitte ervoor om verloskundigen mogelijkheden te geven over de busbaan te rijden in gevallen van nood, zoals in veel andere gemeenten. De wethouder kende die experimenten niet en ontraadde onze motie. Maar gaat wel in gesprek met de verloskundigen die zich er eerder zo hard voor maakten, wie weet leidt dat nog tot iets.

Ooievaarspaskinderen niet welkom op sportclubs?

Mikal trok het stadsbestuur aan de jas over het signaal dat kinderen met een Ooievaarspas bij sommige clubs niet welkom zijn. Het blijkt dat deze sportverenigingen veel te veel rompslomp ervaren en merken dat kinderen vaak niet op komen dagen. Dat moet anders. Wij hebben de gemeente om maatregelen gevraagd: elk kind moet overal kunnen sporten. Geen segregatie in de sport!

Paspoorten, rijbewijzen, wordt een hele reis.

Helaas. We hebben voorlopig niet kunnen voorkomen dat het stadsbestuur stopt met het verstrekken van rijbewijzen en andere dienstverlening in 6 van de 8 stadsdeelkantoren. Dom en onnodig. Want ouderen, laaggeletterden en mensen die slecht ter been zijn wordt het zo wel erg moeilijk gemaakt. Ik verwoorde ons pleidooi nog eens in de Posthoorn.

Vreugdevuur: alle 1800 documenten openbaar, onthutsend beeld

Er rijst een onthutsend beeld uit alle stukken die gisteren openbaar gemaakt zijn door de gemeente over het vreugdevuur. De burgemeester liet zich beïnvloeden door intimidatie en door angst voor represailles. Er werd niet ingegrepen bij de overschrijding van de hoogte. Er lijkt geen weeradvies te zijn geweest en niemand besloot of het wel door kon gaan of niet. En waarom wilde de burgemeester geen onafhankelijk onderzoek? Alles is op tafel. Onderzoeksraad voor Veiligheid gaat er met deskundige blik naar kijken. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd.

Lees hier onze eerste uitgebreide reactie. En lees hier een diepgaand artikel van Omroep West.

Beste lezers, geniet van het mooie lenteweer. Laat die verwarming uit vandaag. Ik wens je een zonovergoten weekend!

Met rode groet,

Martijn