Goed nieuws: Bedrag giften in de bijstand verhoogd naar €1800

Door Janneke Holman op 22 mei 2024

Goed nieuws! Gisteren werd officieel bekend dat het bedrag dat mensen in de bijstand als gift mogen ontvangen, is verhoogd naar €1800 per jaar. Fractievoorzitter Janneke Holman diende hier in bij de begrotingsbehandeling in december vorig jaar een voorstel over in: “Laten we als gemeente vrijgevigheid en solidariteit van mensen niet in de weg staan en de grens voor zowel alleenstaanden als samenwonenden omhoog trekken,” zei ze daarover in destijds tegen Omroep West.

Giften in de bijstand kunnen van alles zijn: een tas boodschappen van de buurvrouw, geld van familie om een dagje weg te kunnen of een cadeaubon voor een vrijwillgersklus. De bijstand is nu te laag om van rond te komen, daarom kunnen zulke giften net voor wat ademruimte zorgen. Tot voorheen mochten alleenstaanden €1200 aan giften ontvangen en samenwonenden €1700. Nu is dit bedrag (met terugwerkende kracht per 1 januari 2024) verhoogd naar €1800 voor iedereen.

“Het is een belangrijke, maar ook een kleine stap. Als we mensen in armoede echt willen helpen, dan moet de bijstand en het minimumloon omhoog. Helaas lezen we hier in het coalitieakkoord van het aanstaande kabinet niets over. Gelukkig zie ik dat onze Tweede Kamerleden hiervoor blijven strijden,” zegt Janneke.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Valkenboskwartier. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, dakloosheid, zorg en welzijn, buitenruimte en duurzaamheid. Daarin ziet ze dat er een hoop is om voor te knokken. Ze stelt dat de verschillen in Den Haag groot zijn en je steeds mondiger en assertiever

Meer over Janneke Holman