Goed nieuws! Den Haag verruimt armoederegelingen

Door Janneke Holman op 30 mei 2024

Goed nieuws! Den Haag verruimt veel van haar armoederegelingen. Dat maakte wethouder Mariëlle Vavier (GroenLinks) vandaag bekend. Voor de PvdA is het een van de belangrijkste resultaten uit het coalitieakkoord uit 2023. Onder andere de inkomensgrens om in aanmerking te komen voor de Ooievaarspas wordt verhoogd van 130% naar 150% van de bijstandsnorm. Fractievoorzitter Janneke Holman: “Hierdoor kunnen veel kinderen die opgroeien in armoede nu ook gratis sporten, op muziekles of naar het museum of het theater. Het is zo ontzettend belangrijk dat kinderen gewoon mee kunnen doen, net als vriendjes en klasgenootjes.”

“Hierdoor kunnen ontzettend veel kinderen die opgroeien in armoede nu ook gratis sporten, op muziekles of naar het museum of het theater.”
– Fractievoorzitter Janneke Holman

Gezinnen in de knel

De verruiming van de Ooievaarspas is een lang gekoesterde wens van de PvdA en linkse bondgenoten in de gemeenteraad. Onderzoek na onderzoek liet zien dat vooral gezinnen die net boven 130% van de bijstandsnorm verdienen, het meest in de knel zitten. Doordat vanaf die inkomensgrens veel toeslagen en armoederegelingen wegvallen, ontstaat er letterlijk een armoedeval: ook al hebben mensen gewoon een baan, toch moeten ze ieder euro omdraaien om rond te komen. “We helpen hiermee juist die groep werkende armen, die het door de energie- en coronacrisis en de inflatie de afgelopen jaren steeds moeilijker hebben gekregen,” zegt Janneke.

Ook andere armoederegelingen verruimd

Dit is niet het enige goede nieuws. De maximale contributie die vanuit de Ooievaarspas vergoed wordt, is verhoogd van € 330 naar € 450. Dit was hard nodig doordat (sport)verenigingen de afgelopen jaren noodgedwongen contributies hebben verhoogd. Ook komen meer AOW-ers in aanmerking voor armoederegelingen, omdat in plaats van de lagere bijstandsnorm (AIO) voor deze groep nu de hogere AOW-norm wordt gehanteerd. Bovendien komen nu meer mensen in aanmerking voor de Tegemoetkoming voor Chronisch Zieken en Gehandicapten, en wordt eigen bijdrage bij kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie (SMI) voor gezinnen tot de bijstandsnorm volledig vergoed. Tot slot is er meer ondersteuning voor mensen in armoede met huisdieren die tegen hoge dierenartskosten aanlopen. Alle aanpassingen vind je hier.

We laten niemand in de steek

In Den Haag doen we er zo alles aan om armoede in onze stad te bestrijden. Toch moeten de grote klappers om mensen uit armoede te tillen uit het kabinet komen, ziet Janneke: “De bijstandsuitkering, AOW en het minimumloon zijn nu te laag om normaal van rond te komen: je huur en zorgverzekering betalen, boodschappen doen en nog wat over hebben voor een extraatje. Dat weet iedereen, en toch laat het nieuwe kabinet na om hier iets aan te doen. Dat is teleurstellend. Daarom ben ik er des te trots op dat we in Den Haag mensen níét in de steek laten.”

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Valkenboskwartier. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, dakloosheid, zorg en welzijn, buitenruimte en duurzaamheid. Daarin ziet ze dat er een hoop is om voor te knokken. Ze stelt dat de verschillen in Den Haag groot zijn en je steeds mondiger en assertiever

Meer over Janneke Holman