Kom met oplossing voor registratieplicht kringloopwinkels

Door Janneke Holman op 20 maart 2023

Kringloopwinkels maken zich zorgen om de net ingevoerde registratieplicht. Sinds kort moeten opkopers spullen registreren om heling en witwassen tegen te gaan. Voor kringloopwinkels is deze registratieplicht onuitvoerbaar en onlogisch: zij nemen alleen spullen aan die gratis worden langsgebracht. Toch stonden er afgelopen week al handhavers op de stoep bij Kringloopwinkel Rataplan in Den Haag om na te gaan of de registratieplicht wordt nageleefd. De Haagse PvdA en ChristenUnie/SGP vinden dat dit anders moet, en trekken aan de bel bij het stadsbestuur.

“Kringloopwinkels krijgen maandelijks duizenden spullen aangeleverd die zij voor kleine prijsjes verkopen,” zegt PvdA-raadslid Janneke Holman. “Het is voor hen onmogelijk om te registreren wie wat heeft langsgebracht. En het is ook vreemd: je bent wel de slechtste heler van de eeuw als je je gestolen kunstwerk of vaas gratis langsbrengt bij de kringloop. Daarom moet er een oplossing komen, zoals een uitzondering voor kringloopwinkels, of in ieder geval geen handhaving op deze registratieplicht.”

“Je bent wel de slechtste heler van de eeuw als je je gestolen kunstwerk of vaas gratis langsbrengt bij de kringloop.”

Ook Elisa van Vliet, fractievertegenwoordiger voor de ChristenUnie/SGP maakt zich zorgen: “Kringloopwinkels zijn belangrijk voor onze circulaire economie, en ze hebben een sociale functie als werkgever voor mensen met een afstand op de arbeidsmarkt, en betaalbare spullen voor mensen met een laag inkomen. Heel goed dat het kabinet iets wil doen aan heling en witwassen, maar bij kringloopwinkels zijn ze aan het verkeerde adres. We moeten hen niet opzadelen met zo’n gigantische administratieve last.”

De partijen hebben daarom schriftelijke vragen gesteld aan het college om met een oplossing te komen.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Regentessekwartier. Van daaruit ziet ze Den Haag als een fantastische stad. Ze ziet hoe de wijk bloeit, bewoners samen de buurt groener maken, gezamenlijk zonnepanelen op daken leggen en straatfeesten en festivals organiseren. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, buitenruimte, duurzaamheid

Meer over Janneke Holman