Door op 20 maart 2016

Ja: vóór meer veiligheid, stabiliteit en democratie

Meer veiligheid, meer stabiliteit en meer democratie, dat is de inzet van het referendum over het samenwerkingsverdrag met Oekraïne. Dit verdrag is goed voor Nederland. Omdat een veilig en democratisch Oekraïne in het belang is van onze vrede. Omdat wij Poetin niet willen belonen voor zijn pogingen om dit verdrag te dwarsbomen en Oekraïne te verdelen. En omdat werknemers en bedrijven profiteren van handel zonder bureaucratische belemmeringen. Stem dus op 6 april vóór meer veiligheid, stabiliteit en democratie.

Europa en Oekraïne werken al lange tijd aan een samenwerkingsverdrag. De bevolking van Oekraïne kwam in opstand toen haar regering dit, na zware druk van Poetin, weigerde te tekenen. Daarna kozen ze alsnog voor verdere samenwerking met ons. Het schokkende resultaat was een Russische invasie op de Krim en een slepend conflict in het Oosten van het land. De Oekraïners hebben gekozen voor vrede en democratie. Wij mogen hen nu niet in de steek laten.

In het verdrag worden afspraken gemaakt over een democratischer Oekraïne, waar geen plek meer is voor corruptie en politiek gekleurde rechtspraak. Bijvoorbeeld door het opzetten van een anti-fraude en anti-corruptieautoriteit. Op die manier draagt het akkoord bij aan de veiligheid en stabiliteit aan de Europese grenzen. En het verdrag maakt het voor Nederlandse bedrijven eenvoudiger om zaken te doen in Oekraïne. Nederland is op dit moment al de op één na grootste investeerder in Oekraïne, en de verwachting is dat de export met nog eens 800 miljoen kan groeien als het verdrag wordt ondertekend.

Als initiatiefnemer van de referendumwet is de PvdA er trots op dat er nu voor het eerst gebruik is gemaakt van de mogelijkheid een raadgevend referendum aan te vragen. En voor de duidelijkheid: Oekraïne wordt hiermee –net als Chili en Zuid-Afrika die ook zo’n verdrag hebben- geen lid van de Europese Unie. Dat willen we ook niet en Nederland heeft daarvoor een veto. Maar we moeten juist wel blijven samenwerken met Oekraïne. Dat is goed voor de democratie in Oekraïne, voor de Nederlandse economie en voor onze veiligheid. Daarom zijn wij voor dit samenwerkingsverdrag.