Alle zeilen bij om Den Haag door deze moeilijke tijden te krijgen

8 september 2020

Alle zeilen moeten worden bijgezet om Den Haag door deze moeilijke tijden te loodsen en iedereen zekerheid en perspectief te blijven bieden. Daarom is de Haagse PvdA blij met de keuzes die worden gemaakt in de begroting die vandaag door het college is gepubliceerd. “We moeten alles op alles zetten om Den Haag tijdens de crisistijd draaiende en bewoners aan het werk te houden. Zeker nu de Haagse economie het zo zwaar te verduren heeft,” stelt fractievoorzitter Mikal Tseggai. “Zoveel Hagenaars en Hagenezen leven in onzekerheid, verliezen hun perspectief en dreigen kopje onder te gaan. Daarom moeten we aan de slag om iedereen te blijven verzekeren van goed werk, een fatsoenlijk inkomen en gelijke kansen. Met deze begroting zetten we hierbij de juiste stappen, maar we zijn er nog niet.”

Door de coronacrisis krijgt de economie ongekend harde klappen. De Haagse PvdA vindt het dan ook een goed plan om de algemene reserves aan te spreken en een coronabuffer te creëren om deze klappen op te vangen. Tseggai: “Het is geen leuke keuze, maar wel een noodzakelijke. Voor tijden als deze zijn de algemene reserves ook bedoeld en we kunnen zo’n buffer gebruiken om acute problemen op te vangen en Den Haag draaiende te houden.” Ook kijkt Tseggai reikhalzend uit naar het aangekondigde sociaaleconomisch herstelplan dat in het najaar wordt gepresenteerd. “Als je wind tegen hebt, moet je harder gaan trappen. Daarom moet we ook snel en stevig gaan investeren om zo de economie een stimulans te geven en mensen aan het werk te houden. Hopelijk kunnen we dit gaan doen met het herstelplan.”

Maar helaas is er volgens de sociaaldemocraten meer nodig. Tseggai: “We hebben simpelweg  meer steun nodig vanuit het Rijk. De gemeente doet haar best en roeit op dit moment met de riemen die ze heeft, maar zonder hulp is het moeilijk om boven water te blijven, laat staan vooruit te komen. Daarom moet het Rijk snel over de brug komen. Niet alleen zodat we de economische crisis kunnen bestrijden, maar ook zodat iedereen de goede zorg kan krijgen die ze verdienen.” Ook maakt Tseggai zich zorgen over Haagse jongeren. “Jongeren worden door de coronacrisis het hardst getroffen, zo blijkt uit onderzoeken. Daarom is het belangrijk dat zij perspectief houden op een fijne toekomst en dat we hen blijven ondersteunen.”

Tenslotte is de Haagse PvdA enorm blij dat het mogelijk blijft om het coalitieakkoord uit te voeren. “Juist door de algemene reserves aan te spreken en met een herstelplan te komen, kunnen we de weg naar links blijven volgen die we eind vorig jaar met het coalitieakkoord zijn ingeslagen. Zo kunnen we, ondanks de coronacrisis, blijven bouwen aan een eerlijke en sociale stad,” sluit Tseggai af.