Door op 23 november 2016

Bed Bad Brood opvang blijft in Den Haag

De PvdA staat pal achter het besluit van de gemeente om uitgeprocedeerde asielzoekers niet op straat te zetten en aan hun lot over te laten. In Den Haag kunnen we dat immers niet accepteren: we doen een beroep op het Rijk om ons hierin financieel te ondersteunen en anders blijven we wat ons betreft bed, bad en brood gewoon zelf organiseren.

Sinds 2014 vangt Den Haag mensen zonder status en zonder perspectief op terugkeer naar het land van herkomst op. Een groot deel is begeleid naar een nieuwe toekomst, ofwel in Nederland een nieuwe procedure gestart, ofwel toch teruggekeerd. Goede opvang en begeleiding helpt mensen hier een verstandige, kansrijke en menswaarde oplossing te vinden. In Den Haag hoeft niemand onder een brug te slapen. Ook niet als je bent uitgeprocedeerd.

De PvdA is zeer verbolgen over het voornemen van staatssecretaris Dijkhof (VVD) om gemeenten te verbieden een bed, bad en broodvoorziening te openen. Daarom zijn we blij met de uitspraken van wethouder Karsten Klein die erop aandringt dat het overleg tussen gemeenten en het Rijk snel hervat moet worden om tot een oplossing te komen, en dat het tegen de humanitaire beginselen van de internationale stad van Vrede en Recht indruist om mensen op straat te zetten.