Juist in wijken waar vervoersarmoede een groot probleem is, trekken aanbieders van deelscooters zich terug. Daarom trok PvdA raadslid Janneke Holman afgelopen donderdag in het debat over Smart Mobility, waar deelmobiliteit onderdeel van is, aan de bel bij de wethouder.
Verschillende aanbieders van deelscooters, zoals Felyx en Go Sharing, trekken zich terug uit wijken als de Schilderswijk en delen van Escamp vanwege vernielingen. Juist de wijken die slecht verbonden zijn met het openbaar vervoer, of waar mensen weinig geld en mogelijkheden hebben om van A naar B te komen. Holman: “Dit gebeurt er dus als je je afhankelijk maakt van marktpartijen voor het vervoer in de stad: wij stellen onze publieke ruimte beschikbaar voor bedrijven om geld te verdienen, met de nodige overlast van dien, maar zij kunnen van het ene op het andere moment hele wijken schrappen.” Ook deelbakfietsen zijn alleen beschikbaar in de rijkere wijken van Den Haag.
In het debat wees Holman op de verantwoordelijkheid die de gemeente heeft om op te komen voor het belang van alle inwoners van de stad, wat in dit geval dus botst met de belangen van marktpartijen: “Stel je voor dat we als gemeente alleen nog bushokjes, bankjes en afvalbakken zouden neerzetten in wijken waar nooit iets vernield wordt. Onbestaanbaar. Dat is nu dus wel wat hier gebeurt met deelscooters.”
Daarom roept de PvdA het stadsbestuur op om harde afspraken te maken met aanbieders van deelscooters- en fietsen voor een dekkend netwerk in de hele stad. Nu wordt deelmobiliteit nog gezien als ‘een leuk extraatje’, maar in de toekomst zal het steeds meer een rol gaan spelen: “De plannen van de gemeente staan nu bol van termen als deelconcepten, smart mobility en mobility as a service, maar nu al zien we dat we ons hier vooral niet afhankelijk van moeten maken. De stad is het meest geholpen met gewoon goed en betaalbaar openbaar vervoer en goede fietspaden voor alle inwoners.”
(Foto: www.haaijk.nl via Flickr)