Den Haag steunt het COA ruimhartig

14 maart 2024

We kennen allemaal de schrijnende verhalen en beelden uit Ter Apel en Budel waar de meest kwetsbaren door de overheid in de steek gelaten worden. Dit vraagt om verantwoordelijkheid en helpende hand van de gemeente. Den Haag doet dat dan 0ok. We gaan aan de slag met duurzame, kleinschalige opvang verspreid over de stad. Indien nodig werken we samen met het COA om acute noodopvang te organiseren. Het is cruciaal dat we deze verantwoordelijkheid blijven nemen en dit proactief oppakken. Daarom diende ik in de gemeenteraad de motie ondersteun COA ruimhartig bij noodopvang in.

De gemeenteraad heeft op 14 maart ingestemd met een motie van onze hand ter ondersteuning van de humane opvang van nieuwkomers in de stad. De motie erkent de cruciale rol die het COAm speelt bij opvang van asielzoekers. We moeten snel kunnen reageren op onverwachte uitdagingen in de opvang. Piekmomenten mogen niet leiden tot mensen die op bankjes of in het gras moeten slapen. Het asielprobleem in Nederland is groot, en plaatsen zoals Ter Apel en Budel kampen met overbelasting en uitdagingen in de opvang. De motie benadrukt het belang van de stad van vrede en recht die barmhartige opvang biedt aan nieuwkomers die vluchten van oorlog en geweld.

Met het aannemen van onze motie roept de gemeenteraad het college op om ruimhartig medewerking te blijven verlenen aan het COA in geval van (crisis)noodhulp en om de raad op de hoogte te houden van verzoeken om tijdelijke opvang. Wij staan voor een menswaardige en rechtvaardige opvang van de meest kwetsbaren onder ons.