Duurzaamheid is niet alleen een kwestie van techniek, maar juist mensenwerk

Door Janneke Holman op 7 december 2023

Afgelopen zaterdag gingen we samen met GroenLinks in gesprek met bewoners in Moerwijk over hoe we als lokale politiek het verschil kunnen maken voor mensen. Waarom we als gemeente in volle vaart woningen moeten renoveren en isoleren, werd glashelder: aan de ene kant van de straat waren de portiekflats net gerenoveerd, met tevreden bewoners – niet alleen vanwege de nieuwe keuken, maar vooral met de lagere energierekening. De overkant van de straat wachtte nog op die grootschalige renovatie – sommige bewoners deden hun deur open met hun jas aan. De energierekening is ondraaglijk hoog, mensen zitten deze dagen letterlijk in de kou.

“De energierekening is ondraaglijk hoog, mensen zitten deze dagen letterlijk in de kou.”

Daarom drong onze fractievoorzitter Janneke Holman vandaag, bij de bespreking van de duurzaamheidsbegroting in de raad, erop aan om absolute prioriteit te geven aan mensen in energiearmoede, en het isoleren en renoveren van woningen met energielabel E, F of G. Daarvoor deed ze een aantal voorstellen.

Basisbanen in de strijd tegen energiearmoede

Te lang is de energietransitie gezien als een technische operatie, in plaats van mensenwerk. Gelukkig komt hier steeds meer oog voor, en heeft bijvoorbeeld Duurzaam Den Haag goede projecten in wijken waar mensen zelf niet snel aan de slag gaan met verduurzaming – door tijdgebrek, omdat het te ingewikkeld is of door wantrouwen.

“Te lang is de energietransitie gezien als een technische operatie, in plaats van mensenwerk.”

Toch moet hier meer kracht achter. In het nieuwe coalitieakkoord hebben we afgesproken dat we werk gaan maken van basisbanen: echte banen voor mensen die nu zelf moeilijk aan de slag komen, maar van onschatbare waarde kunnen zijn in hun eigen wijk, buurthuis of sportvereniging. Er ligt hier een gouden kans om basisbanen juist ook in te zetten voor een menselijke energietransitie. In Amsterdam helpen ‘BuurtBaners’ in bij de aanpak van energiearmoede. Dit zijn mensen die de wijk door en door kennen en makkelijker in gesprek komen met bewoners over hulp bij een hoge energierekening. Eigenlijk zijn het een soort ‘groene opbouwwerkers’. Janneke stelde voor om ook zo’n initiatief in Den Haag te starten.

Een mens in plaats van een website

Dat menselijk contact is in de hele stad van waarde. De belangrijkste les die Janneke meenam uit de burgerberaden voor het klimaat in het Statenkwartier en Laak, is dat of je nu in een armere of rijke wijk komt, bewoners willen gewoon bij iemand terecht kunnen voor vragen en advies, in plaats van keuzemenu’s, chatbots en websites.

“Of je nu in een armere of rijke wijk komt, bewoners willen gewoon bij iemand terecht kunnen voor vragen en advies, in plaats van keuzemenu’s, chatbots en websites.”

Dat zag Janneke ook bij de drukbezochte duurzaamheidsmarkt in de bibliotheek van Segbroek tijdens de Klimaatweek. Hoe duur is een warmtepomp? Welke subsidies zijn er voor isolatie? Wat kan en mag je als huurder doen om je woning te verduurzamen? Vragen waar mensen graag onafhankelijk advies over krijgen, in plaats van een energiebedrijf of aannemer die vooral iets aan je probeert te verkopen.

Daarom wil Janneke dat er meer plekken komen in de stad waar mensen terecht kunnen voor vragen en advies. Er zijn nu ‘Hou van je huis’ locaties, maar dat zijn er slechts vier in de hele stad, en met beperkte openingstijden. Dat kan beter, bijvoorbeeld op plekken waar sowieso al veel mensen komen, zoals in buurthuizen en bibliotheken.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Valkenboskwartier. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, dakloosheid, zorg en welzijn, buitenruimte en duurzaamheid. Daarin ziet ze dat er een hoop is om voor te knokken. Ze stelt dat de verschillen in Den Haag groot zijn en je steeds mondiger en assertiever

Meer over Janneke Holman