10 maart 2014

Geen werk meer voor discriminerende bedrijven

Bedrijven waar mensen gediscrimineerd worden, hoeven in Den Haag en Arnhem niet meer op werk voor de gemeente te rekenen. De (kandidaat-) raadsleden Radesj Ramnewash en Natasha Huiberts van de PvdA willen dat hun gemeenten dit soort bedrijven niet langer inschakelen.

Keihard optreden
‘Het verbod op discriminatie is het belangrijkste artikel uit de Grondwet. Als dat geschonden wordt, moet je daar keihard tegen optreden’, stelt Ramnewash.  Het Haagse raadslid wil in de eisen voor aanbestedingen laten vastleggen dat bedrijven niet discrimineren. Maar ook achteraf wil hij dat bedrijven worden aangepakt door aangifte te doen wegens discriminatie.

Arnhem
Kandidaat-raadslid Natasha Huibers ziet dat jongeren in Arnhem ook gediscrimineerd worden. ‘Dat is volstrekt onacceptabel’, zegt ze. Het gemeentelijk loket waar discriminatie gemeld kan worden, weten jongeren volgens Huibers vaak niet te vinden. Om hier verandering in aan te brengen, wil zij dat de gemeente een app maakt waarmee discriminatie te melden is. ‘Even je app gebruiken als je net geweigerd bent bij een café is makkelijker dan een afspraak maken bij het gemeentelijk loket’, stelt Huibers.

Mystery guest
Ramnewash’ strijd tegen discriminatie is niet nieuw en is ook zeker geen verkiezingsstunt, verzekert hij. In de horeca in de Hofstad werden in 2012 mystery guests ingezet om te kijken of en van hoeveel discriminatie sprake was. ‘Er werd echt gediscrimineerd, er is zelfs een persoon ontslagen omdat hij discrimineerde’, zegt Ramnewash.

Eigen ervaring
Zelf werd Ramnewash ook twee keer geweigerd aan de deur. ‘Dat doet iets met je, dat tast je gevoel van eigenwaarde aan.’ Hij benadrukt dat de discriminatie ook ‘andersom’ geldt. ‘Ik heb blanke vrienden die geweigerd worden bij een salsabar. Dat kan natuurlijk ook niet.’

Brede steun
Met zijn actie gaat Den Haag niet tegen minister Asscher (SZW) in, die deze week pleitte voor een soortgelijke aanpak. ‘Asscher regelt het landelijk beleid, wij moeten zelf het lokale beleid regelen’, stelt Ramnnewash. Het liefst ziet hij Den Haag voorop lopen in de anti-discriminatiestrijd. Het plan heeft hij nog niet ingediend, maar op steun rekent de PvdA’er wel, ook omdat die er voor zijn motie over de mystery guest in de horeca breed was.

Bron:

Bas Joosse,