Gelukt! Nieuwe speeltoestellen op het Ruth Firstplein in Transvaal

Door Janneke Holman op 20 februari 2023

Goed nieuws! Er staan nieuwe speeltoestellen op het Ruth Firstplein. Eind 2021 vroeg raadslid Janneke Holman voor het eerst aandacht voor de vervallen en verloederde speeltuin in Transvaal. Het houten huisje met glijbaan was kapot en ook de andere speeltoestellen hadden z’n beste tijd gehad. Daarom stelde ze schriftelijke vragen aan het stadsbestuur “Ik ben heel blij dat de strijd voor een opknapbeurt samen met bewoners nu zijn vruchten begint af te werpen. Maar er moet nog meer gebeuren om het plein helemaal te laten shinen,” zegt Janneke.

Likje verf en nieuwe pannakooi

Inmiddels zijn een nieuw klimtoestel, een wip, een speelhuisje en trampolines geplaatst. In november 2022 stelde Janneke opnieuw schriftelijke vragen aan het stadsbestuur. Want behalve de nieuwe speeltoestellen waren er nog meer aandachtspunten op het plein, zoals het groen en de afgebladderde verf van de betonnen paaltjes en muurtjes. Deze vragen zijn inmiddels beantwoord: “Heel goed dat het stadsbestuur samen met bewoners verder aan de slag gaat. Er komt een nieuwe pannakooi en samen met kinderen worden de paaltjes en muurtjes opgeknapt. Het heeft allemaal even moeten duren, maar ik hoop dat het resultaat er straks mag wezen.”

Nieuwe bomen in de Christiaan de Wetstraat

Janneke vroeg ook of er meer bomen geplant kunnen worden in de Christaan de Wetstraat die langs het pleintje loopt. Door een voorstel van Janneke werd vorig jaar bekend dat er 100.000 euro wordt uitgetrokken voor meer bomen in de wijk. Nu is duidelijk geworden dat er zeven nieuwe bomen geplant worden in deze straat. Er stonden vroeger bomen, maar die waren jaren geleden gekapt en nooit teruggeplant: “Juist in versteende wijken als Transvaal zijn bomen en groen belangrijk. Gewoon omdat het de wijk mooier en leuker maakt, maar ook omdat bomen ervoor zorgen voor verkoeling op hete dagen die we steeds vaker zullen meemaken.”

Kafka op de glijbaan

Waar Janneke minder tevreden over is, zijn de antwoorden het stadsbestuur op de vragen waarom het contact tussen bewoners en de gemeente zo moeilijk verloopt: “Bewoners die iets willen in hun wijk, zoals op zo’n pleintje, krijgen soms te maken met vijf verschillende afdelingen. De een gaat over de speeltuin, de andere over de bestrating en weer een andere over het groen. Dat moet echt beter, maar het college lijkt nog een beetje te ontkennen dat dit een probleem is.”

Daarom wil Janneke daarover in debat met de wethouder: “Je moet soms bijna afgestudeerd jurist of bestuurskundige zijn met zeeën van tijd om iets voor elkaar te krijgen. Dat moet echt beter, anders blijven de verschillen in de stad groot. Want hoogopgeleide bewoners in rijkere wijken krijgen dan meer voor elkaar dan in wijken waar bewoners de eindjes aan elkaar moeten knopen, de taal minder goed spreken en zo minder snel de weg naar de gemeente weten te vinden.”

De antwoorden op de schriftelijke vragen vind je hier.

De nieuwe speeltoestellen op het Ruth Firstplein

Raadslid Janneke Holman in de oude speeltuin op het Ruth Firstplein

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Regentessekwartier. Van daaruit ziet ze Den Haag als een fantastische stad. Ze ziet hoe de wijk bloeit, bewoners samen de buurt groener maken, gezamenlijk zonnepanelen op daken leggen en straatfeesten en festivals organiseren. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, buitenruimte, duurzaamheid