Goed nieuws: er komen meer bomen in Transvaal!

Door Janneke Holman op 13 juli 2022

Goed nieuws: er komen meer bomen in Transvaal! Dankzij het voorstel van raadslid Janneke Holman wordt 100.000 euro uitgetrokken om meer bomen te planten in de wijk. In november diende zij de motie ‘Zet de bloemetjes buiten in Transvaal’ in om de wijk verder te vergroenen: “Het is ontzettend belangrijk dat in versteende wijken als Transvaal meer bomen en groen komen. Niet alleen omdat de wijk er mooier van wordt, maar ook omdat bomen verkoeling geven op warme dagen zoals vandaag,” zegt Janneke.

Hittestress: verkoeling op warme dagen

Juist in wijken als Transvaal, de Schilderswijk en het Zeeheldenkwartier lopen de temperaturen hoog op tijdens warme dagen. Het kan tot 3 graden warmer zijn dan in andere wijken. “Door klimaatverandering zullen we steeds vaker te maken krijgen met hittegolven. Daarom moeten we de stad leefbaar houden,” zegt Janneke. “Eén boom biedt even veel verkoeling als tien (!) airco’s, dus meer bomen planten is een win-win.”

Op deze kaart van Den Haag zie je welke wijken ‘hitte-eilanden’ zijn.

Meer groen, mooiere wijk

Bomen zorgen niet alleen voor voor verkoeling, uit onderzoek blijkt ook dat mensen vaker naar buiten gaan, genieten van hun wijk en zo sneller een praatje maken op straat. Meer groen, maar ook bankjes en plekken om te spelen, zorgen dus letterijk voor meer verbinding tussen bewoners in de wijk.

Daarom riep Janneke in november de wethouder ook op om de treurige bloembakken in de Christiaan de Wetstraat in Transvaal te vullen met nieuwe bloemen en planten. En natuurlijk zit Janneke er bovenop dat de vervallen speeltuin op het Ruth Firstplein in Transvaal binnenkort een welverdiende opknapbeurt krijgt. In december vroeg zij hier meer succes aandacht voor bij het stadsbestuur.

Op korte termijn worden er meer bomen geplant in Transvaal, maar het stadsbestuur heeft ook plannen om in 2024-2025 bijvoorbeeld het Paul Krugerplein flink te vergroenen.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Valkenboskwartier. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, dakloosheid, zorg en welzijn, buitenruimte en duurzaamheid. Daarin ziet ze dat er een hoop is om voor te knokken. Ze stelt dat de verschillen in Den Haag groot zijn en je steeds mondiger en assertiever

Meer over Janneke Holman