Den Haag laat daklozen compleet in de steek

18 januari 2018

Wij zijn verbijsterd over de conclusies van de Haagse Rekenkamer over de opvang van dak- en thuislozen. Het is nog erger dan we al dachten. De gemeente heeft totaal geen zicht op het aantal dak- en thuislozen in de stad, schuift alle verantwoordelijkheid voor goede zorg en begeleiding af en handelt in strijd met de wet. Schokkend en onverantwoord.

De PvdA zet zich al lange tijd in voor een betere daklozenopvang in de stad. Ik sliep een maand geleden een nacht in de noodopvang aan de Zilverstraat om te ervaren hoe mensen worden opgevangen. Het is echt schrijnend dat mensen zolang in de noodopvang zitten, zeker als je je dan realiseert dat deze mensen nauwelijks begeleiding krijgen. Als je leest dat mensen er vaak slechter uitkomen dan wanneer ze er in komen, dan slaat me de kou om het hart.

De Rekenkamer constateert dat er geen goede begeleiding is van mensen en dat bijna tweederde tussentijds stopt met opvang en begeleiding zonder dat er zicht is waar ze terechtkomen. Ook is er permanent een tekort aan opvangplekken. De noodopvang die er nu is, is ook nog eens duurder dan de bestaande nachtopvang. De gemeente is de regie totaal kwijt. Het eerste wat nu moet gebeuren is dat de wethouder zijn verantwoordelijkheid neemt en zich eens serieus gaat inzetten voor dak- en thuislozen in de stad. Met al het geld wat nu op de plank ligt te verstoffen, lijkt me dat een kwestie van wil en medemenselijkheid.