Haagse PvdA: Aan de slag om de gevolgen van de coronacrisis aan te pakken​

4 juni 2020

De Haagse PvdA maakt zich grote zorgen over de maatschappelijke gevolgen van de coronacrisis en vraagt een debat erover aan. Dat stelt de partij naar aanleiding van de financiële en maatschappelijke impactanalyse van de coronacrisis die vandaag is verschenen. Fractievoorzitter Mikal Tseggai: “Het is fijn dat de gevolgen van de coronacrisis eindelijk zijn uitgezocht. We weten nu waar we aan toe zijn. Maar dat betekent dat het echte werk nu pas begint en dat de handen uit de mouwen moeten. Daarom is het van groot belang dat we als gemeenteraad zo snel mogelijk in debat gaan over de impact-analyse zodat we de gevolgen kunnen opvangen.”

Volgens de sociaaldemocraten baart de impact-analyse grote zorgen. Vooral de maatschappelijke impact is groot. “Grote werkloosheid ligt op de loer en dat is misschien wel de grootste uitdaging waar we voor staan. Daarom moet de gemeente zo snel mogelijk beleid maken om bijvoorbeeld jongeren en bewoners met een praktische opleiding aan het werk te houden en de werkloosheid in te dammen. Zo houden we onze stad draaiend,” aldus Tseggai. Ook moet Den Haag volgens de PvdA alles op alles zetten om te zorgen dat bewoners niet in ernstige schulden of armoede vervallen.

​Ook financieel zijn de gevolgen van de coronacrisis volgens de impact-analyse enorm groot. Daarom pleit de PvdA voor een economisch investeringsfonds. “De klappen voor de Haagse economie moeten worden opgevangen. Dat kunnen we doen door het geld dat voortkomt uit de verkoop van Eneco versneld in te zetten en bijvoorbeeld de ozb te verhogen,” sluit Tseggai af.