In het nieuws: Aantal thuiszittende kinderen zorgwekkend

10 januari 2019

Den Haag Centraal, 10 januari 2019

De PvdA stelt schriftelijke vragen aan het gemeentebestuur naar aanleiding van het artikel ‘Ons kind zit al twee jaar thuis’ dat vorige week week in Den Haag Centraal stond. Ouders van de 16-jarige hoogbegaafde en autistische Kylian zijn ten einde raad, omdat hun zoon al twee jaar noodgedwongen niet naar school gaat. Zij worstelen met het vinden van een passende plek. “Elk kind dat thuiszit terwijl hij of zij recht heeft op passend onderwijs en leerplichtig is, is er een te veel,” zegt PvdA raadslid Mikal Tseggai.

“Het is dan ook enorm zorgwekkend dat er nog zoveel thuiszitters in Den Haag zijn. Wij zijn benieuwd of en hoe de wethouder alle zeilen gaat bijzetten.” In 2020 mag volgens het Thuiszitterspact, dat de gemeente Den Haag heeft gesloten, geen enkel kind meer thuiszitten. “Daarom is er werk aan de winkel en is het hoog tijd dat er maatregelen komen zodat alle kinderen weer naar school kunnen. We hebben nog maar een jaar de tijd!”, besluit Tseggai.