In het nieuws: ’Voorrang voor Haagse huurder’

29 november 2018

Huurders van sociale huurwoningen moeten voorrang krijgen op huur- en koopwoningen in de Haagse wijk Binckhorst. Daarvoor pleit de PvdA vandaag tijdens de raadsvergadering, waarin het Omgevingsplan Binckhorst wordt besproken.

De Telegraaf, 29 november 2018

Voor Hagenaars die in een slecht onderhouden corporatiewoning zitten, is een woning op de Binckhorst een uitgelezen kans, stelt PvdA-fractievoorzitter Martijn Balster: „Kijk eens naar de staat van huurhuizen in Molenwijk en in het Schipperskwartier. De nieuwe huizen in de Binckhorst bieden een prachtige kans om mensen een betere nieuwe plek te geven en tegelijk wat te doen aan de erbarmelijke staat van sommige Haagse huurwoningen. Opknappen dus en daarna weer betaalbaar verhuren.”

Balster dient een motie in tijdens de raadsvergadering van vandaag om dit voor elkaar te krijgen. „Haagse corporaties zitten in zwaar weer, sommige huizen zijn echt afgeschreven. Benut nu deze kans: bied mensen een beter huis in de Binckhorst met een betaalbare huur. En knap de slechte woningvoorraad op en verduurzaam gelijk. Als mensen dan weer terug willen keren, prima. Als ze op de Binckhorst willen blijven ook goed, dan komen woningen beschikbaar voor andere mensen die al zo lang op een betaalbaar huis wachten.”

Het Omgevingsplan Binckhorst is een van de pilots waarin de toekomstige regelgeving van de Omgevingswet al mag worden toegepast. In feite gaat het om een bestemmingsplan dat meer mogelijkheden biedt dan nu het geval is.

„Na de vaststelling van het Omgevingsplan Binckhorst, waarin de ruwe kaders worden geschetst, gaan we toe naar de uitwerkingsfase”, zegt Groep de Mos-raadslid William de Blok. Hij wil morgen gaan inzetten op meer en betere voor- en inspraak in deze uitwerkingsfase voor bedrijven, ontwikkelaars en initiatiefnemers. „Daarnaast willen we dat de ziel van de Binckhorst behouden blijft. Er moet voldoende ruimte overblijven voor de maakindustrie die bij de ’oude’ Binckhorst hoort.”

Als de gemeenteraad het omgevingsplan groen licht geeft, kan er worden begonnen met de bouw van duizenden woningen. „De Binckhorst is bij uitstek één van de zeldzame plekken in onze stad waar dat ook kan en daarom moet deze grootschalige ontwikkeling goed geregeld zijn, zodat we na afloop vol trots kunnen kijken naar een heel mooi stukje Den Haag”, zegt VVD-raadslid Ayse Yilmaz.

Zij pleit vanavond voor het aantrekken van toparchitecten en meer woningen in het middeldure segment in de hoogbouw. „Dit is een van de laatste plekken waar we grootschalig kunnen bouwen. Daarbij moeten we de architectonische kwaliteit niet uit het oog verliezen”, aldus Yilmaz.