26 januari 2024

Interesse in oprichting werkgroep Sociaal

Het is inmiddels 2 maanden geleden dat we in Nederland de dramatisch verlopen Tweede Kamer verkiezingen hadden. Ik denk dat veel partijgenoten hier al over gepuzzeld hebben: “hoe bestaat dit, zoveel zetels voor de PVV?” En ik denk ook dat velen van ons hebben gedacht: “wat is hiervan de betekenis, wat kunnen we eraan doen en wat hebben we gemist in onze samenleving?”

Ook ik ben één van deze mensen. Een pluspuntje is dat we het in Den Haag als partij niet slecht gedaan hebben: bij een opkomst van 68% waren we met 19% de tweede partij, na de PVV met 22%! Maar het laat onverlet dat we ook in Den Haag moeten kijken waar we kiezers hebben verloren en – misschien nog belangrijker – wat zijn de beweegredenen van mensen om op de PVV te stemmen? Waar zit de frustratie van deze PVV-stemmers en waar hadden wij meer kunnen doen?

Het heeft mij aan het denken gezet en het lijkt me goed om hier met een aantal mensen verder over te praten. Welke sociale vraagstukken spelen er, welke afschuw van huidige politiek valt hieruit af te leiden en vooral: wat kunnen we hier nog aan doen?

Een werkgroep Sociaal? Met deze oproep wil ik vragen of er mensen interesse hebben, in de eerste plaats om er gewoon eens over te praten met elkaar, met name over de vraag of zo’n werkgroep van enige betekenis zou kunnen zijn.

Zijn er mensen die mee willen denken? Stuur me een e-mailtje. Ik denk aan een gesprek op zaterdagmiddag in het partijkantoor. Een open gesprek, wel aan de hand van een aantal vragen. Ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die hier niet aan willen deelnemen, maar wel interesse hebben en mogelijk op enig moment wel iets willen doen. Laat dat ook weten.

Barbara Knol