Janneke op SpeeltuinenTour: Schilderswijk & Transvaal

Door Janneke Holman op 5 september 2024

Ieder kind in Den Haag verdient een mooie, gezellige en veilige speeltuin in de buurt! Daarom zet onze fractievoorzitter Janneke Holman zich al langer in voor het opknappen van vervloederde speeltuinen, zoals op het Ruth Firstplein in Transvaal waar vorig jaar eindelijk nieuwe speeltoestellen werden geplaatst. In mei kwam het fantastische nieuws dat de gemeente €7,3 miljoen uittrekt om 75 (!) speeltuinen en sportpleintjes in de hele stad op te knappen en leuker te maken. Janneke heeft een debat aangevraagd in de gemeenteraad over de plannen. Dit debat is in december, en om zeker te weten dat alle speeltuinen die liefde nodig hebben op de opknaplijst (.pdf) van de gemeente staan, gaat ze de komende tijd op SpeeltuinenTour! Deze week was het de beurt aan de speeltuinen in de Schilderswijk en Transvaal. Lees hieronder wat zij tegenkwam!

Van het Oranjeplein naar het Kaapseplein

Het is woensdagmiddag, de zon schijnt en de scholen zijn vorige week weer begonnen. Op het Oranjeplein is het een drukte van jewelste: Wijkz en Streetsport organiseren allerlei activiteiten voor kinderen op het plein, zoals springkussens en een opblaasbare voetbalkooi. Er wordt popcorn uitgegeeld en ouders kletsen aan de picknicktafels. Het Oranjeplein wordt al ontzettend goed gebruikt en ligt er aardig goed bij. Toch is het mooi nieuws dat het plein op de opknaplijst van de gemeente staat om het nog mooier te maken. Hard nodig in een drukke, dichtbevolkte wijk op de grens van de Schilderswijk en de Stationsbuurt!

We lopen verder en komen langs een aantal kleinere speeltuinen. Het is rustig in de kleine natuurspeeltuin aan de Nicolaas Penninghof met houten speeltoestellen. De speeltuin staat niet op de opknaplijst, maar verdient duidelijk wel wat aandacht: er is veel onkruid en de stoep eromheen ligt er rommelig bij. Dat geldt ook voor de speeltuin aan de Waterloostraat een stukje verderop: het speelhuisje met afgebladderde verf en graffiti heeft z’n beste tijd gehad.

In de grote speeltuin op het Hannemanplantsoen is het weer gezellig druk. Kinderen zijn volop aan het spelen op het grote klimrek en de schommels. Kinderen en ouders zijn blij met de speeltuin. Wel horen we dat er meer bankjes bij kunnen aan de zijkant van het plein, zodat je als ouder goed overzicht hebt over de hele speeltuin.

We fietsen verder door de Schilderswijk richting Transvaal. Onderweg komen we langs de (ietwat troosteloze) speeltuin aan de Trooststraat. Er is hier zoveel meer ruimte om er wat leuks van te maken! Wat een verschil met het Kaapseplein: twee jaar geleden werd het plein – wat vooral bekend stond om rondhangende types – omgetoverd tot een prachtige speeltuin. “Voor veel kinderen is dit echt een paradijs,” zegt Joke. Zij richtte 30 jaar geleden Haagse Hopjes op, een stichting die op pleinen in Transvaal speelgoed uitleent, activiteiten organiseert en toezicht houdt. We treffen haar omdat ook op het Kaapseplein deze middag vanalles wordt georganiseerd: basketbal, boogschieten, voetbal. Ze vertelt dat veel grote speeltuinen in de wijk meer toezicht zouden kunnen gebruiken (zoals Wijkpark Transvaal), en vertelt dat het jammer is dat het schaduwdoek dat op het plein ging en kapot ging door te wind, nog niet is vervangen. Sowieso is onderhoud (het opruimen van afval en het bijhouden van het groen) een belangrijk punt om mee te nemen in het debat.

Welke speeltuin verdient volgens jou wat liefde?

De komende tijd gaat Janneke ook in andere wijken op SpeeltuinenTour. Heb jij tips voor speeltuinen of sportpleintjes die wel wat extra liefde kunnen gebruiken? Heb je andere ideeën, bijvoorbeeld waar nog wel een speeltuin bij kan? Laat het weten! Mail naar [email protected].

Gezellige drukte op het Kaapseplein

Het speelhuisje aan de Waterloostraat heeft zijn beste tijd gehad.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Valkenboskwartier. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, dakloosheid, zorg en welzijn, buitenruimte en duurzaamheid. Daarin ziet ze dat er een hoop is om voor te knokken. Ze stelt dat de verschillen in Den Haag groot zijn en je steeds mondiger en assertiever

Meer over Janneke Holman