Martijn Blogt: Een week vol politiek

3 november 2019

Een week vol politiek, maar ook vol gesprekken over een nieuw stadsbestuur. Veel nieuwsgierige mensen moet ik teleurstellen, want veel kan ik er natuurlijk niet over kwijt.

Mensen vragen mij: “Daar zal de PvdA wel enorm blij mee zijn, jullie schuiven vast graag aan”. Nou ik kan je vertellen: zo voelt het niet. Een stad met een bedroevend imago na alles wat er is gebeurd, met een groot wantrouwen in politici en daarbij ook nog eens een miljoenentekort? Een heel moeilijke opgave. Er zal veel water door de Scheveningse Haven moeten voor wij tot een goed akkoord kunnen komen. Wie mijn blog regelmatig leest, weet hoe diametraal wij stonden ten opzichte van de keuzes van het vorig stadsbestuur.

Anderen vragen me: “En de Groep de Mos-stemmer? Die kan je toch niet zomaar negeren?” Daar hebben ze volstrekt gelijk in. Feit is dat er geen stadsbestuur met de Groep de Mos mogelijk is, omdat er niet voldoende partijen zijn die nog met de partij willen samenwerken. Maar wat mij betreft is een van de belangrijkste opdrachten voor een nieuw stadsbestuur dat het verbindend is. Dat het stadsbelang voorop stelt, niet alleen de eigen achterban, maar iedereen. Daarvoor is de dakloosheid, de eenzaamheid van ouderen, en het gebrek aan goed werk, liefdevolle zorg en betaalbare woningen veel te groot. Daarvoor is de polarisatie in de stad te fors. Pas als er een verhaal ligt dat voor onze inwoners voelt als “Ja, dit raakt mij; dit helpt ons”, is de missie geslaagd. Dat wordt echt niet makkelijk.

Grof misbruik positie arbeidsmigranten en hun buren

Het gaat niet goed met de positie van arbeidsmigranten in onze stad. Het aantal nam de afgelopen tien jaar enorm toe. En van ongeveer de helft weten we niet wat de woon- en verblijfplaats is, omdat mensen niet zijn ingeschreven. Terwijl we inmiddels spreken over zo’n tien procent van onze bevolking. En dan hebben we het nog niet over woonomstandigheden, uitbuiting en de effecten die de huisvesting van arbeidsmigranten in steeds dezelfde (goedkope) wijken van Den Haag heeft voor de buurten. Met de Haagse Stadspartij, ChristenUnie/SGP en SP stelden we schriftelijke vragen aan het stadsbestuur. De Telegraaf berichtte erover.

Geen plaats in de herberg voor daklozen?

We zijn er ongelooflijk bezorgd over. Het aantal mensen zonder vaste woon- en verblijfplaats in onze stad blijft maar groeien. Met de aanstaande koude dagen – wanneer we iedereen gratis een verblijfplaats moeten bieden, betekent dat mogelijk dat mensen toch op straat zouden moeten slapen. Onverteerbaar. Wethouder Van Alphen doet terecht een beroep op de rijksoverheid. Maar de stad Den Haag kan zelf ook meer doen. Janneke en Paulien demonstreerden mee met het Straat Consulaat  bij Haagse Harry voor fatsoenlijke en voldoende opvang.

Huren bij opbod

Het kan niet gekker. Een huurhuis in Laak dat bij opbod wordt verhuurd, voor 1.600 euro, of misschien nog meer. Bizar. Mag niet kunnen. Toch zijn de mogelijkheden voor de gemeente beperkt om in te kunnen grijpen. Maar dit is onverteerbaar, dat zo’n misbruik gemaakt wordt van de kwetsbare positie van huurders. We hebben de wethouder gevraagd de verhuurder aan te spreken. Lees hier meer.

Mikal in debat met Groep de Mos bij NTR’s Nieuwe Maan over de Sinterklaasintocht

Een wat mij betreft een fantastisch optreden van Mikal in debat met John van Zweden van Groep de Mos in de live-uitzending van NTR’s Nieuwe Maan. Kijk het hier terug. Over het kinderfeest dat een kinderfeest voor iedereen moet zijn. Voor elk kind: waar je ook geboren bent, hoe je er ook uitziet.

Schenktunnel krijgt opknapbeurt!

Andrea strijdt er al een tijdje voor: een opknapbeurt voor de duistere Schenktunnel. Het stadsbestuur heeft positief gereageerd op ons pleidooi. De vraag is nog wel: wordt het een totaalaanpak, of blijft het bij een likje verf. Wat ons betreft komen er ook liften, zodat mensen die slecht ter been zijn of kinderwagens ook onder het spoor door kunnen. Wordt vervolgd! Lees hier meer.

Grote vier steden: waar is het volkshuisvestingsbeleid gebleven?

Wonen mag niet bepaald worden door een dikke portemonnee! Samen met de linkse partijen in de grote vier steden trekken we ten strijde voor nieuw volkshuisvestingsbeleid. Dat deden we deze week in een gezamenlijke opiniestuk in het Algemeen Dagblad. Huren moeten beteugeld worden. Er moet fiks geld komen voor betaalbare woningbouw, voor corporaties dus. De vrije markt moet beteugeld. Dat kan.

Tot slot: staken of niet? De vraag die dit weekend blijft hangen. Voor de Haagse PvdA is duidelijk: onze leerkrachten verdienen veel meer dan het kabinet nu heeft toegezegd. Structureel meer salaris en meer waardering. Dat is de enige manier om er voor te zorgen dat onze kids krijgen wat ze nodig hebben: gewoon goed onderwijs, door vakmensen.

Ik wens je nog een heel fijne zondag en alvast een mooie nieuwe week!

Met rode groet,

Martijn