Martijn Blogt: Uren wachten op het stadhuis voor je paspoort

12 juli 2019

Onweersbuitjes vanochtend. Net daarna snel op de fiets. De jongste naar de crèche. Maar vanochtend had ik al telefoon. RadioWest over de wachttijden bij de balies voor een paspoort. En daar zit ik nu ook met een bakje koffie, om het zo eens aan den lijve te zien. Deze week werd namelijk duidelijk dat mensen meer dan twee uur wachten voor een afspraak voor een paspoort.

Janneke: vrolijk en fel voor de vrouwenzaak!

We kennen Janneke van haar enorme bevlogenheid als het om emancipatie gaat en om haar kunstzinnigheid. Dat liet ze allebei weer mooi zien met haar actie om de pil in het basispakket te krijgen. Ja, een landelijke kwestie, nee het lukte niet. Maar het zijn zaken waar we echt voor moeten blijven strijden.

Veilig naar het zwembad

Naar aanleiding van incidenten in het Hofbad, trok Samir aan de bel. Op zijn initiatief voerde de gemeenteraad hier deze week een debat over. Rechtse partijen buitelden over elkaar heen in ‘stevigheid’, Samir kwam met voorstellen om de problemen echt aan te pakken. Meer gezinsuren (alleen onder begeleiding van een ouder zwemmen), de inzet van beveiliging op piekuren en het inschakelen van het jongerenwerk bij hardnekkige problemen. Zo krijgen we de zwembaden echt weer veilig. Lees meer in het AD.

Haagse held: James Owie

Wat een held: James Owie. De man achter de jaarlijkse Haagse Culturele Parade en door alles wat hij doet voor de Haags Afrikaanse gemeenschap. Afgelopen zaterdag kreeg hij de Haagse stadsspeld. Dikverdiend.

Wachten op je paspoort

Ik schreef het al twee weken wachten toen ik het zelf ondervond. Drie uur wachten in het stadhuis als je geen afspraak hebt. Het is het directe gevolg van de enorme bezuiniging die het stadsbestuur doorvoert op de gemeentelijke dienstverlening. 30 miljoen gaat eraf in deze raadsperiode; op bijna alle stadsdeelkantoren kan je al niet meer terecht voor een paspoort of geboorteaangifte. Heel onverstandig. We vroegen er (weer) een debat over aan. Dit moet gewoon netjes op orde zijn. Lees meer op Omroep West.

Toerisme-visie

Deze week kwam het stadsbestuur met de toerisme visie. Een strak vormgegeven verhaal, maar met wat gekke keuzes: inzet op de kwaliteitstoerist (lees: die veel geld heeft en geen overlast veroorzaakt) en eigenlijk geen oog voor de gevolgen voor de leefbaarheid. Misschien was de redenatie dat die zich niet voordoen als je inzet op ‘kwaliteitstoeristen’? Maar ga eens in Scheveningen praten over parkeerdruk, of in Bezuidenhout over de rolkoffertjes en Airbnb? Daar moet je oog voor hebben! Na de zomer gaan we het erover hebben in de raad. Ook over de cijfers, want jarenlang blijkt dat het aantal toeristen te hoog is voorgesteld…

Duindorp

Een documentaire over Duindorp op de NPO. Eentje die best aan het denken zet. Over het grote gevoel van achterstelling als het gaat om huisvesting, terecht vind ik. Maar ook over discriminatie, spanningen en een groot gevoel van onmacht. Ga het zien en laat ons weten wat je er van vindt!

Veilig feesten op festivals

Parkpop twee weken geleden, het was een geweldig feest! Genieten van de zon, dansen, midden in het Zuiderpark. Het is dan ook verschrikkelijk om te lezen over seksuele intimidatie op festivals, ook op Parkpop was het helaas raak. Iedereen moet veilig kunnen feesten op festivals. Daarom trok Janneke samen met Arjen van GroenLinks en Hanneke van D66 aan de bel en stelde ze schriftelijke vragen over hoe we seksuele intimidatie kunnen tegengaan.

Akkoord tussen HTM en vakbonden

Vorige week lag op woensdag het openbaar vervoer in Den Haag stil door een staking van het personeel van HTM. Vorige week schreef ik het al: terecht, want het personeel van HTM heeft recht op een beter cao. En Janneke ging in de ochtend langs om ze een hart onder de riem te steken. Deze week kwam het goede nieuws dat de vakbonden en HTM eindelijk cao-afspraken hebben gemaakt, met onder andere een goede loonsverhoging. Zo zie je maar dat staken soms echt nodig is!

Festivals

Dit zijn weken waarin de raad op zijn laatste benen loopt, maar veel bewoners zich ongelooflijk inzetten om mooie evenementen van de grond te krijgen. Ik was vorige weekend op het Laakfestival, bij de Haagse Culturele Parade en het wijkfeest in Mariahoeve. Partijgenoten waren vrijdag bij SoZa. Maar er is veel meer: denk aan het Zeeheldenfestival (wat een line up!) en morgen het Schilderswijkfestival en zondag het AFRIKAfestival. We zijn waar we kunnen!

Seizoensafsluiting

Volgende week is de gemeenteraad nog volop in actie, met een marathonvergadering op donderdag. Vanaf 10 uur. Zin om een keer te komen kijken? Wees welkom en stuur een mail naar [email protected]. Na volgende week gaan we het reces in. Dat betekent voor de blog: volgende week de laatste van dit politieke seizoen.

Dat lange seizoen met prachtige campagnes, een jaar van oppositie en van strijd, een jaar van de stad in en met al onze vrijwilligers in actie, loopt ten einde. Dat vieren we vanmiddag met een potluck / BBQ. Schuif aan, voel je welkom en neem wat lekkers mee als het je lukt. Vanaf 16 uur bij ons partijkantoor aan de Stationsweg 10b.

Met rode groet!

Martijn