Martijn Blogt: Wat een waanzinnige uitslag!

24 mei 2019

Wat. Een. Uitslag. Nou ja, exitpoll. Het ziet er naar uit dat de PvdA de grootste Nederlandse partij wordt in het Europees Parlement. Iedereen die zich heeft ingezet in de campagne, enorm bedankt. Heb gezien hoe ongelooflijk hard er gewerkt is. En het betaalt zich uit in een enorm vertrouwen.

Ik ben ook ontzettend blij dat de ultrarechtse beweging geen poot aan de grond krijgt. Nederland heeft laten zien, mensen in Brussel te willen die weten wat voor EU we willen: een eerlijk, sociaal Europa. Voor of tegen Europa? Dat zijn onzin stellingen. Europa is er, het is een sociaal project. Een kwestie van geven en nemen. En vooral: samen sterker en socialer worden. Dat kan nu. De toon is gezet.

De Haagse PvdA put hier ook weer enorm veel vertrouwen uit. Vertaal deze uitslag eens naar de gemeenteraad. 8 / 9 raadszetels, daar doen we het voor ;-). We gaan er voor. Deden we ook deze week: knokken voor betaalbare woningen in Zuid-West. Knokken voor de toegang van elk kind tot sportclubs. Knokken tegen ontslagen in het welzijnswerk. Je leest er meer over in mijn wekelijkse blog.

Sponsor de Haagse PvdA: lopen voor vluchtelingen.

Allereerst een verzoek. Van zaterdag 15 op zondag 16 juni loopt de Haagse PvdA-fractie mee in de nacht van de vluchteling. 40 kilometer van Rotterdam naar Den Haag. We staan daarmee stil bij het lot van vluchtelingen en sponsoren de Stichting Vluchteling. Jij kan ons helpen door ons te sponsoren. Hoe? Lees hier meer!

Wonen in Zuid-West, straks onbetaalbaar. Letterlijk dan.

Deze week maakte het stadsbestuur bekend dat er 10.000 woningen bij komen in Den Haag Zuid-West. Die plannen gaan we bespreken: want hoe en waar? Als dit tot wijkverbetering leidt, hartstikke goed. Maar waarom geen enkele sociale woning? Als je wilt dat iedereen een kans houdt op een betaalbaar huis, dan moeten we veel meer mengen. Niet alleen marktwoningen bouwen, maar gemengd bouwen. Ik reageerde op de plannen voor de camera van Omroep West en in het AD.

Geen sportvereniging ontoegankelijk voor kinderen

Kinderen die geweigerd worden bij sportverenigingen vanwege de Ooievaarspas? Dat kan echt niet. Mikal ging in debat met wethouder Van Alphen. Sportclubs ervaren soms te veel rompslomp. Dat moet anders. Want elk kind – ongeacht het inkomen van de ouders – moet kunnen sporten.

Moeilijk groen doen als je rood staat

Vorige week berichtten we over onze succesvolle poging om het duurzaamheidsbeleid ook betaalbaar te krijgen, voor iedereen. Deze week in het AD een mooie reportage over hoe dat in de praktijk kan. Janneke zet zich er enorm voor in!

1 jaar stadsbestuur: in debat met Frans de Graaf van de VVD

Eind deze maand zit het stadsbestuur van GroenLinks, Groep de Mos, D66 en VVD een jaar. Stabiel is het, maar wat waren de resultaten? En wat vinden wij er van? Ik ging afgelopen dinsdag erover in debat met Frans de Graaf van de VVD in de maandelijkse Talkshow Spuigasten in de Openbare Bibliotheek. Je kunt hier ons debat terugkijken (vanaf minuut 11.00)!

Morgenochtend ga ik in debat met Arjen Dubbelaar van Groep de Mos, vanaf 10.30 uur op Den Haag FM. Of als je wilt komen kijken, in de Openbare Bibliotheek aan het Spui!

Bewoners betrek je niet voor de kleur van de verf

Hoogbouw rond de stations. Ook bij station Laan van NOI wordt hoog gebouwd. Je weet inmiddels hoe we er in staan: liever lager en betaalbaar; dan hoog, klein en duur. Maar hoe worden bewoners eigenlijk betrokken? Daar valt het nodige op aan te merken. Samen met collega Peter Bos nam ik het op voor de bewoners van Bezuidenhout. Je leest er meer over in de Telegraaf.

Morgen op pad met de fractie in Escamp. Morgenmiddag zullen we bewoners van verzorgingshuis Sammersbrug samen met Stichting Present een prachtige middag bezorgen vol muziek en lekker eten. Wij gaan dat mede mogelijk maken met elkaar. En dan zondag de hardloopschoentjes aan voor de Royal Ten. Eerst met de twee oudste zonen de 1,5 kilometer, daarna zelf de 10. Zin in!

Ik wens je een heel fijn weekend, met rode groet,

Martijn