Mikal Blogt: Van jongerenhotel tot parkeren op Scheveningen

14 mei 2021

Het was een korte, relatief rustige, week vanwege Hemelvaartsdag. Maar natuurlijk hebben we niet stil gezeten tijdens de commissies die wel plaatsvonden.

Woningen voor jongeren in plaats van een hotel

Zo bespraken we bouwplannen in de stad. Nu komt op Bleijenburg 1 een prachtig nieuw gebouw, maar helaas voor toeristen. Als PvdA willen we ervoor zorgen dat studenten in de stad kunnen blijven wonen, dan moeten we dit soort kansen niet laten liggen. Mikal: “Waarom zijn hier nu nog meer hotelkamers nodig? En waarom gaan we bouwen voor toeristen terwijl Haagse jongeren geen woning kunnen vinden?
Lees de hele inbreng en verschenen artikel van Omroep West.
Mikal: “Geef jongeren woningen, geen extra hotel!” – PvdA Den Haag
Vraagtekens bij nieuw hotel in Haagse binnenstad: ‘Liever woningen’ – Omroep West

Kritisch op 10 euro voor straatparkeren op Scheveningen

Woensdag debatteerde de raad over het voorstel om de parkeertarieven op straat in Scheveningen te verhogen naar 10 euro. Wethouder Van Asten wil parkeren op straat zo ontmoedigen en zoveel mogelijk bezoekers in parkeergarages krijgen of te laten parkeren aan de rand van de stad en verder te gaan met ov of de fiets. Het belangrijkste is dat Scheveningen een fijne en leefbare badplaats blijft voor bewoners én bezoekers.

De verkeerschaos van afgelopen zomer, maar die er al langer is, moeten we voorkomen. Daarom vindt Janneke de richting die de wethouder op wilt, heel goed. Wel had ze kritische vragen: waarom zorgt 10 euro, toch een vrij hoog bedrag, voor het gewenste effect? Moet dit bedrag ook voor de Haven gelden, waar bijvoorbeeld ook fysiotherapeuten zitten die hierdoor in de knel komen? Wat te denken van surfers, die hun surfspullen moeilijk mee kunnen nemen op de fiets, en wat zijn de gevolgen voor omliggende wijken waar de parkeertarieven niet omhoog gaan?

Meerdere partijen zijn op z’n minst voor een aantal aanpassingen van het voorstel, waar we nu naar gaan kijken. Lees ook het artikel van Omroep West
Politieke steun voor ‘parkeertientje’ op Scheveningen brokkelt af – Omroep West

Aantrekkelijke winkelstraten

Aantrekkelijke winkelgebieden met voldoende diversiteit is belangrijk voor een bruisend en aangenaam verblijf. Naast winkelen is het belangrijk voor de werkgelegenheid en is het noodzakelijk dat onze bewoners binnen een redelijke straal hun dagelijkse boodschappen kunnen doen. Helaas staan er steeds meer winkels leeg door ontwikkelingen als online winkelen, Corona heeft dit versterkt.

Bülent heeft in de commissie gesproken over wat we als gemeente kunnen om te zorgen dat we een aantrekkelijke centrum behouden en dat in ieder stadsdeel een minimale voorzieningenniveau gehandhaafd word. Wordt vervolgd!