Mikal Blogt: Week van acties en resultaten

11 december 2020

De kerstvakantie nadert, het is buiten echt ontzettend koud en velen van jullie zullen de kerstboom afgelopen week opgetogen hebben. Op het Plein, voor de ingang van de Tweede Kamer staat ook een mooie kerstboom. Donderdag is die, door de mensen van SOS Moria, extra versierd met 500 witte linten. Ook liepen zij 500 rondjes om het Binnenhof, om een statement te maken, bij wijze van ‘Human Rights Walk’, omdat het 10 december de Internationale dag van de Rechten van de Mens is. Voor ieder kind dat niet naar Nederland mag één lintje en één rondje om het Binnenhof. Ik liep een rondje mee, en het was een indrukwekkend beeld. En we demonstreerden meer deze week: Janneke was bij een demonstratie tegen extreemrechts en racisme in Nederland. Op het gure Malieveld was ze met honderden anderen aanwezig om een statement te maken tegen intolerant gedachtegoed van extreemrechts in Nederland, en voor een samenleving waarin iedereen zichzelf mag zijn. En we gingen deze week niet alleen de straat op, er waren ook een hoop belangrijke debatten op het stadhuis.

Goed nieuws voor het Zuiderparktheater!
Het college heeft besloten de Stichting Zuiderparktheater alsnog 100.000 euro toe te kennen voor de exploitatie van het openluchttheater in het park. Tijdens een debat vorige week hierover in de commissie Samenleving tekende zich al een meerderheid af voor de aanvraag van de stichting. Niets ten nadele van het Paard (die zich ook had ingeschreven voor het exploiteren van het theater), maar vooral het feit dat de stichting ZuiderParktheater de wijk zal vertegenwoordigen, gaf voor veel partijen, en ook voor ons, de doorslag. Het besluit lag echter niet bij de raad, maar bij het college en dat heeft nu besloten dat de subsidie naar Stichting Zuiderparktheater gaat. Mooi nieuws dus voor meer wijkcultuur in ZuidWest! Lees hier meer: https://dagblad070.nl/politiek/stichting-zuiderparktheater-wint-alsnog-open-cal

Martijn legt kamerverhuur aan de ketting!
Onze wethouder Martijn Balster gaat de ‘verkamering’ van woonwijken beteugelen met een quotum. In wijken waar 5 procent van de woningen per kamer wordt verhuurd, mag er niets meer bij. Ook komt er een stop op verkamering in wijken die gelden als ‘kwetsbaar’ of ‘goedkoop’. Een vergunning wordt verplicht vanaf drie bewoners (nu is dat vier), waarbij de gemeente extra eisen gaat stellen aan geluidsisolatie en woonoppervlak. Dit staat in het voorstel dat Martijn deze donderdag naar de gemeenteraad stuurt. Mooi nieuws voor de leefbaarheid in Haagse wijken! Lees hier meer over het voorstel van Martijn: https://www.denhaagcentraal.net/nieuws/politiek/den-haag-legt-kamerverhuur-aan-de-ketting-met-quotum/

We helpen Haagse jongeren de coronacrisis door!
De afgelopen tijd was voor iedereen moeilijk, maar als twintiger zie ik om me heen dat vrienden, studiegenoten en andere jongeren het extra moeilijk hebben: in de bloei van je leven kun je niets anders dan thuiszitten. Lessen achter de computer, geen teamsport meer en in het weekend op stap gaan kan ook niet meer. In het laatste coronadebat heb ik dan ook aandacht gevraagd voor de Haagse jongeren, wiens mentale gezondheid hard achteruit gaat. Het college is druk bezig met allerlei activiteiten organiseren voor Haagse jongeren in bijvoorbeeld Loosduinen en ook wordt er ingezet op extra huiswerkbegeleiding. Twee jaar geleden diende ik een motie in voor huiswerkbegeleiding in bibliotheken en na een pilot wordt dit nu vast aanbod. Alles bij elkaar is dat mooi nieuws, want zo is er op korte termijn weer meer te doen voor jongeren en kinderen in onze stad! Lees hier meer: https://www.omroepwest.nl/nieuws/4183264/Leren-vliegen-met-drones-silent-disco-en-kookcursus-moeten-jongeren-door-deze-saaie-december-helpen

Het is tijd voor weekend! Ik blijf dit weekend lekker warm binnen, want ik ben wel toe aan een paar dagen rust: volgende week is de laatste week voor kerst, en dat is meestal één van de drukste weken van het jaar. Genoeg om volgende week weer over te schrijven dus.
Ik wens jullie voor nu een goed weekend toe.

Blijf gezond,

Mikal