Actieve bewoners op BuurtBabbel Transvaal

9 november 2021

Onze lijsttrekker Martijn Balster, fractievoorzitter Mikal Tseggai, fractievertegenwoordiger Samir Ahraui en handenvol kandidaatraadsleden waren afgelopen weekend in Transvaal. We organiseerden daar de BuurtBabbel, een middag waarop we met wijkbewoners op pad gaan en in gesprek gaan om te zien wat er reilt en zeilt.

Actieve bewoners

Transvaal heeft veel actieve bewoners. Zo verenigen vele zich bijvoorbeeld in een buurtpreventieteam dat de wijk in de gaten houdt. Zij lieten ons alle verbeterpunten van Transvaal zien. De wijk heeft ook een jeugdpreventieteam en een meidenclub. De Christiaanhof zorgt voor ouderen in de wijk. Ook werken er veel jongerenwerkers in de wijk om jongeren mee te laten doen. “Het is soms hard werken, maar het is heel effectief.” Al deze bewoners werken samen in de wijk. “Daar ben ik heel trots op,” aldus Annie van AASRA, de sociaal culturele vrouwenvereniging.

Wijkambassadeur Schone Wijk Derwisj Maddoe is ook trots op de vele actieve bewoners die goed samenwerken om de wijk leefbaar te houden. Hij wilde dan ook geen “zeurverhaal” houden over de wijk. “In Transvaal gebeurt heel veel om trots op te zijn. Zo gaf een moskee in de wijk zich op als locatie om te prikken tegen corona.”

Overbewoning

Maar volgens Derwisj Maddo valt er ook nog veel te verbeteren. “Er moet bijvoorbeeld meer gebeuren tegen overbewoning. Nu zijn er veel Oost-Europese arbeidsmigranten in de wijk bijgekomen. Zij werken in het Westland dus hebben weinig met de wijk; je krijgt er dus lastig verbinding mee. Alles wat we de laatste jaren hebben gedaan om de mensen op te voeden in de wijk, wordt dan weer ongedaan gemaakt. Zo zie je nu bijvoorbeeld weer veel afval op straat.” Hij heeft wel ideeën hoe hen weer bij het beleid in de wijk te betrekken. “Vraag hen 1-op-1 en in hun eigen taal wat ze nodig hebben en wat zij kunnen betekenen voor de wijk.”

Leefbaarheid

Drie actieve vrouwen die zich inzetten voor de wijk, genaamd de Haagse Beppies, zien ook dat de vele mensen die in de wijk wonen voor problemen kunnen zorgen. Ze zitten in een team dat de leefbaarheid rondom het Kaapseplein wil verbeteren. “Daar staan hangmannen de hele dag te hangen en de boel te vervuilen. Vrouwen voelen zich daar onveilig met hun kinderen. Daarom ontmoeten ze elkaar niet meer in de speeltuin. En dat is wel belangrijk voor de wijk. Daarom is extra handhaving nodig,” zegt Sylvia, kartrekker van de Haagse Beppies.

Eenzaamheid

De vrouwen doen meer voor de buurtbewoners in Transvaal. Ze koken onder andere maaltijden in het wijkcentrum om zo eenzaamheid tegen te gaan. “Want eten verbindt. Mensen fleuren daar echt van op. Het is niet alleen de maaltijd, maar ook het praatje,” zegt Sylvia. “Daarom bleven we ook maaltijden bezorgen toen het glad was. Want we wilden ze niet in de steek laten.”

Actie

We gaan hard aan de slag met de verbeterpunten die de wijkbewoners ons aanreikten. Zo zullen we ons hard maken voor voldoende jongerenwerk rond het Joubertplantsoen, het veiligheidsgevoel in het wijkpark Transvaal en meer ruimte voor arbeidsmigranten zodat ze minder op straat hoeven te hangen.