Door op 22 juni 2016

‘Webformulier zorg’ schrikbarend ingewikkeld. Toegang zorg in het geding.

De PvdA wil dat er serieus werk wordt gemaakt van het versimpelen van de aanvraag voor ondersteuning, zoals huishoudelijke hulp, dagbesteding en het aanvragen van woningaanpassingen. De afgelopen maanden is keer op keer beloofd dat dat ingewikkelde vragenlijst zou worden aangepast, maar tot nu toe lijkt het nauwelijks verbeterd. Mensen lopen massaal vast.

Fractievoorzitter Martijn Balster: “Er is veel geld over gebleven op de zorg het afgelopen jaar. Mensen vragen minder rolstoelen aan, het aantal woningaanpassingen is met 40 procent afgenomen. Wij zijn bang dat dat alles te maken heeft met de toegankelijkheid. Eigen bijdragen en ingewikkelde formulieren mogen mensen nooit weghouden van nodige ondersteuning en zorg. De wethouder moet de toegang fors verbeteren.”

Fractievertegenwoordiger Marije Talstra: “We krijgen signalen van mensen met een hoge opleiding die er zelf al niet uitkomen. Ondertussen verwacht de gemeente van iedereen, ook van de tienduizenden laaggeletterden of mensen met een licht verstandelijke beperking dat ze het formulier kunnen invullen. Dat kan en mag je niet verwachten van mensen! Mensen verdienen goede zorg.”

Al langer maakt de PvdA zich zorgen of mensen nog wel de juiste hulp weten te vinden sinds de gemeente verantwoordelijk is hulp in het huishouden, dagbesteding in begeleiding omdat de weg naar de juiste instanties niet te vinden is of omdat de eigen bijdrage te hoog is.