Werk

Toch zijn er nog te veel mensen in de stad die geen werk kunnen vinden, of afhankelijk zijn van een slecht betaald en onzeker werk. Dat we grote bedrijven en internationale instellingen voor academici naar Den Haag halen, betekent niet automatisch dat dit banen oplevert voor mensen met een mbo- of hbo-opleiding.

Daarom moeten we blijven investeren in onze lokale economie, kleine ondernemers en banen in de publieke sector zoals de zorg, het onderwijs en groenonderhoud. Er liggen gigantische kansen om duurzame ondernemers naar Den Haag te halen en hier te houden. Dit zorgt voor werk voor vakmensen die zonnepanelen kunnen plaatsen of weten hoe je een woning goed isoleert. De gemeente ondersteunt deze bedrijven met een goede helpdesk, fondsen en subsidies.

Voor mensen die door een beperking zelf geen baan kunnen vinden, creëert de gemeente zelf waardevol werk zoals conciërges op scholen of begeleiders van sportactiviteiten voor kinderen. Want een beperking mag nooit betekenen dat je aan de kant blijft staan. Werkloze 55-plussers en andere groepen die wel gemotiveerd zijn om weer aan het werk te gaan, maar geen baan kunnen vinden, verplichten we niet om tientallen sollicitatiebrieven te schrijven. Die tijd kunnen ze beter steken in vrijwilligerswerk of het volgen van een opleiding. We experimenteren met mogelijkheden om geld bij te verdienen zonder dat je direct gekort wordt op je uitkering.

De gemeente zelf is een van de grootste werkgevers van de stad. Daarom geeft de gemeente het goede voorbeeld, en vragen we van deze bedrijven en organisaties waarmee de gemeente samenwerkt om hetzelfde te doen. Dat betekent vaste contracten met goede arbeidsvoorwaarden, en stages tegen een nette vergoeding.

Het gat tussen wat mensen op de werkvloer en wat bestuurders verdienen, wordt steeds groter. Daarom werkt de gemeente niet samen met organisaties en bedrijven waar managers en bestuurders een topinkomen verdienen boven een ministerssalaris.

Goed werk voor iedereen

Een baan betekent veel meer dan een loonstrookje: je komt de deur uit, hebt contact met je collega’s en je draagt bij aan de samenleving. We zijn er trots op dat er dankzij ons banenplan 10.000 nieuwe banen zijn bijgekomen in Den Haag. Dat verdubbelen we de komende vier jaar.