Door op 28 augustus 2013

Den Haag verdient het schoonste strand

De PvdA wil dat in 2014 de Haagse stranden de schoonste van Nederland zijn. PvdA-woordvoerder Rajesh Ramnewash: “Den Haag heeft zulke prachtige stranden, maar al die rommel is mij een doorn in het oog. Op zondag 1 september gaat de Haagse PvdA alvast aan de slag om te zorgen dat Den Haag het schoonste strand van Nederland krijgt.”

De PvdA-fractie vindt het belangrijk dat we op een duurzame manier met het strand omgaan en het strand schoon houden. De overlast van plastic en klein afval, zoals sigarettenpeuken op het strand, loopt echt de spuigaten uit. Zo worden per 100 meter strand gemiddeld wel 4.300 sigarettenpeuken gevonden. Deze rotzooi is niet alleen kwalijk, maar heeft ook negatieve gevolgen voor het waterleven.

De PvdA pleit voor meer asbakken aan de vuilnisbakken op de juiste plekken op het strand en een intensievere samenwerking met de strandtenthouders. “Strandtenthouders zouden delen van het strand in beheer moeten kunnen nemen, want een schoon strand is ook van belang voor onze lokale ondernemers. Extra inzet van de gemeente is nodig, maar strandgangers hebben ook een eigen verantwoordelijkheid om het strand weer schoon achter te laten. ”, stelt Ramnewash.

PvdA Beach clean up
Op zondag 1 september organiseert de Partij van de Arbeid een schoonmaakactie langs de Nederlandse kust. Het verzamelen van plastic afval staat centraal. De grote hoeveelheid plastic afval in het water, die uiteindelijk op onze stranden aanspoelt, vormt een bedreiging voor de natuur in zijn geheel, maar ook voor mens en dier.

Partijgenoten van de Haagse en Rijswijkse verzamelen zich op zondag 1 september 2013 om 13:00 bij de hoofdingang van Sea Life, Strandweg 13 te Scheveningen. De resultaten van deze campagne en de inzamelingsactie van de Partij van de Arbeid worden op 1 september gepresenteerd aan een prominent lid van de PvdA.

De PvdA Den Haag heeft vragen aan het college gesteld om de noodzaak van een schoner strand nogmaals onder de aandacht te brengen.