Fractievertegenwoordiger Samir Ahraui wil veel meer analyse van en greep op grote projecten in de stad. Daarom dient hij donderdag in de gemeenteraad twee voorstellen in. Dit naar aanleiding van het bericht dat de overkapping van de Utrechtsebaan nu bijna 30 miljoen gaat kosten in plaats van de eerder beloofde drie miljoen.
“We trekken de teugels aan,” aldus Samir. Daarom stelt hij in een motie voor om bij voorstellen voor investeringen vanaf 2,5 miljoen standaard een gedegen analyse maken van de financiën, juridische consequenties en de constructie en die voor te leggen aan de raad. Bij investeringen vanaf 10 miljoen moet een externe partij deze analyse toetsen.
Stadspark op de Utrechtsebaan
Directe aanleiding voor de voorstellen is de aanleg van een stadspark bovenop de Utrechtsebaan. Dat zou ‘slechts’ drie miljoen euro kosten, maar nu blijkt dat het project waarschijnlijk dertig miljoen gaat kosten. “We willen echt een signaal geven dat dit zo niet meer kan,” zegt Samir. Volgens hem is de raad bij het project overvallen door de stijgende kosten. Ook overviel de wethouder de raad met het nieuws dat het afblazen van het project mogelijk juridische en dure consequenties heeft.
Patroon
“En dit is niet de eerste keer,” zegt Samir. Hij verwijst naar andere grote projecten zoals de fietsenkelder bij Den Haag Centraal, het cultuurpaleis Amare en het busplatform bij CS die later ook veel duurder uitvielen dan voorspeld. Volgens Samir laat dit een patroon bij grote bouwprojecten zien. “We hebben vaak niet genoeg zicht op alle risico’s als we een beslissing moeten nemen. Natuurlijk, als grote stad je soms iets durven, dat is niet het probleem. Het probleem is dat we soms worden overrompeld door nieuws dat het bestuur weer meer uit moet geven dan gepland.”
Terug naar de tekentafel
Verder wil Samir en in ieder geval D66 en GroenLinks dat de plannen voor de overkapping van de Utrechtsebaan terug gaan naar de tekentafel. Want deze plannen bevatten een te simpel park en kunnen beter, vinden de partijen. “Een klankbordgroep van onafhankelijke experts – bijvoorbeeld stadsarchitecten, projectontwikkelaars en groenexperts – moet onderzoeken of er écht geen volwaardig stadspark bovenop de weg kan komen. En of de geplande aanleg van het weinige groen niet zorgt dat veel meer delen van de Utrechtsebaan ondertunneld of overkluist moet worden.”
De voorstellen krijgen zeer waarschijnlijk rekenen een meerderheid van de stemmen. De burgemeester en wethouders wijzen deze voorstellen ook niet af.