Druk op wethouder voor kortere wachttijden bij gemeente

12 mei 2022

Deze week streed ons raadslid Janneke tegen de lange wachttijden bij de gemeente Den Haag. Ze drong bij de wethouder aan op meer aandacht voor laaggeletterdheid en vroeg bewoners te informeren over het verlopen van hun paspoort.

Het is inmiddels al een jaar een groot probleem: lange wachttijden bij de gemeente. De wethouder heeft veel acties ondernomen om dit te verbeteren, maar dit helpt nog niet genoeg. Dit omdat de aanvraag hoog is en de gemeente nog last heeft van veel ziekteverzuim. “Alle goede en extra inzet ten spijt; ik krijg regelmatig gefrustreerde berichtjes van bewoners die maanden moeten wachten op de verlening van hun paspoort,” aldus Janneke.

Vertrouwen in de overheid

Janneke ziet ook een link tussen de lage opkomst bij de verkiezingen en de lange wachttijden bij de gemeente. “Een vrouw moest maanden wachten voor het waarmerken van een document zodat haar Zuid-Afrikaanse schoondochter met Pasen naar Den Haag kon komen. In Leiden kon ze binnen twee weken terecht. Daardoor vroeg zij zich af waarom ze überhaupt nog zou gaan stemmen voor de gemeenteraad als dit soort basale zaken niet geregeld zijn. Dat raakt wat mij betreft wel aan de kern: het gaat hier om het vertrouwen dat mensen hebben in de overheid en dat zij in staat is om problemen adequaat op te lossen.”

Oplossingen

Janneke vroeg daarom naar de resultaten van de acties die de wethouder heeft ingezet en naar de dienstverlening voor mensen die laaggeletterd, niet digitaal vaardig of slecht ter been zijn. Als laatst vroeg ze of bewoners, zoals eerder toegezegd, daadwerkelijk vroeger worden geïnformeerd dat hun paspoort verlengd moet worden. Dat was volgens de wethouder het geval.