Door op 6 december 2016

PvdA voor ruimhartiger winteropvang daklozen

Vandaag kwamen daklozenorganisaties bij elkaar bij Haagse Harry op de Grote Markt om te demonstreren voor een ruimhartige winteropvang. De PvdA steunt dit initiatief van harte en tekende de petitie.

De winteropvang in Den Haag gaat nu alleen open wanneer de gevoelstemperatuur meerdere nachten achter elkaar laag is. Daardoor is vaak pas de dag zelf duidelijk of de winteropvang open gaat, en kan dit van nacht tot nacht verschillen.

In Amsterdam is de winteropvang altijd van 1 december tot 1 april open. Daardoor weten dak- en thuislozen altijd dat ze in de wintermaanden een dak boven hun hoofd hebben. Zo’n ruimhartige regeling zou ook passend zijn voor een sociale stad als Den Haag: iedereen verdient een dak boven het hoofd, zeker in de koude en natte wintermaanden.

De gratis en laagdrempelige winteropvang is bij uitstek de plek waar hulpverleners in beeld kunnen krijgen wie op straat en in parken slapen en waarom. Juist voor mensen die al het vertrouwen in de overheid en instanties kwijt zijn is dit een belangrijke eerste stap om weer contact te leggen, vertrouwen terug te krijgen en te kijken naar de toekomst.

We roepen de wethouder daarom op dit initiatief serieus te nemen en in gesprek te gaan met de organisaties over het verder openstellen van de winteropvang. Want in ons Den Haag laten we niemand in de kou staan.

Teken de petitie hier