Energiecrisis en inflatie: meer steun nodig voor mensen die door het ijs zakken

Door Janneke Holman op 18 november 2022

Donderdag debatteerde de gemeenteraad over de energie- en inflatiecrisis. Boodschappen worden duurder, de energierekening gaat door het dak. Veel mensen in Den Haag staat het water aan de lippen. Daarom moeten we alle zeilen bijzetten om te voorkomen dat mensen door het ijs zakken, vindt onze fractievoorzitter Janneke Holman.

Steun voor mensen met een lager middeninkomen

Het goede nieuws is dat Den Haag ervoor kiest om een grotere groep mensen de energietoeslag te geven: voor mensen met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm, in plaats van de door het kabinet geadviseerde 120%. Een ander mooi resultaat in het coalitieakkoord is dat gezinnen met kinderen straks sneller in aanmerking komen voor armoedevoorzieningen. Uit onderzoek van het NIBUD blijkt namelijk dat zij het moeilijkste rondkomen in Den Haag. Daarom komen gezinnen met een inkomen tot 150% van de bijstandsnorm in aanmerking voor bijvoorbeeld de Ooievaarspas, waardoor kinderen gratis kunnen sporten.

Toch vallen veel mensen die nu in zwaar weer zitten buiten de boot. Veel armoederegelingen lopen tot een inkomen van 130% van de bijstandsnorm. Daarom heeft Janneke het college opgeroepen om te kijken of sommige regelingen beschikbaar kunnen komen voor een grotere groep mensen. Denk bijvoorbeeld aan de korting op een duurzame wasmachine op koelkast, waardoor de energierekening omlaag gaat. In veel gemeentes is de witgoedregeling wél beschikbaar voor meer mensen.

Opschalen van simpele energiebespaaracties

Het is ontzettend belangrijk dat we de komende jaren op topsnelheid woningen verduurzamen in de stad. Da’s een flinke klus, en ook niet morgen klaar. Toch zijn er mensen die vandaag al niet de energierekening kunnen betalen. Gelukkig zijn er in Den Haag veel initiatieven waarbij iemand aan huis komt om simpele energiebespaarmaatregelen te nemen, zoals radiatorfolie en raamfolie. Dat kan zomaar honderden euro’s per jaar schelen. Zoals Energiecoaches en de Direct Bespaaractie.

Alleen, weten we iedereen te bereiken? Vorig jaar maakten iets meer dan 5000 Hagenaars gebruik van zulke bespaaracties. Een druppel op de gloeiende plaat, zeker nu Amsterdam heeft aangekondigd dat zij het komende half jaar bij 24.000 (!) woningen langsgaan met hun installatieteams. Daarom wil Janneke dat we deze acties ook in Den Haag gaan opschalen.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Valkenboskwartier. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, dakloosheid, zorg en welzijn, buitenruimte en duurzaamheid. Daarin ziet ze dat er een hoop is om voor te knokken. Ze stelt dat de verschillen in Den Haag groot zijn en je steeds mondiger en assertiever

Meer over Janneke Holman