Inbreng begroting 2024

Door Janneke Holman op 20 december 2023

Vandaag bespreken we de begroting voor Den Haag van 2024 in de gemeenteraad. We hebben het dan over de financiën van de gemeente, en het is een mogelijkheid voor alle partijen om voorstellen te doen voor het aankomende jaar. Hieronder kan je Janneke’s bijdrage lezen, waarin zij onze visie voor het aanstaande jaar schetst en verteld welke moties wij indienen. Wil je de hele motie lezen? Klik dan op de linkjes.

“Voorzitter,

“Ik voel me soms een vreemdeling in het land waarin ik woon. Nederland, dat land van jou en mij. Ik voel me soms verloren in het land waarin ik woon. Is dit mijn vaderland, hoor ik hierbij?”

Aldus de in april overleden Paul van Vliet in de eerste regels van zijn lied Vreemdeling. In zijn eigen woorden een aanklacht tegen de onverschilligheid, de hufterigheid, de bozigheid. En een pleidooi voor waar Nederland ooit bekend om stond: een open, tolerante cultuur, met lef en met oog voor de wereld.

Het lied is misschien al jaren oud, de tekst is niet verouderd. De opdracht die hij aan het einde meegeeft, om te blijven bouwen aan een land met ruimte in ons hart en een uitgestrekte hand, is er ook één die de PvdA ter harte neemt als we kijken naar de stad van Paul van Vliet, onze stad.

Vandaag ligt een begroting waarmee we blijven bouwen aan die stad. Waarmee we investeren om de grote uitdagingen waar we voor staan, zoals armoede, de woningnood, de vergroening en het opknappen van buurten en verduurzaming van huizen.

Het is goed dat we in de begroting laten zien wat onze tekorten worden als de korting van het Rijk op het gemeentefonds doorgaat, in lijn met het VNG-advies. Het lijkt mij verstandig om in het voorjaar de discussie met elkaar te voeren wat het betekent voor de volgende begroting als het Rijk niet over de brug komt, maar laten we hopen dat er tegen die tijd een oplossing is gevonden bij het Rijk.

Dan voorzitter, dank aan het college voor de beantwoording in de commissievergaderingen. Dat er beter gekeken gaat worden naar welke wijken voorrang krijgen bij het planten van nieuwe bomen, omdat we nu nog duidelijker in beeld hebben welke wijken het meeste last hebben van hitte en water. Dat bewoners en ondernemers op de Binckhorst eerder meegenomen worden in de verdere ontwikkeling van de wijk, en dat er geld is voor tijdelijke initiatieven om het een fijne woonbuurt te maken. Dat we speeltuinen gaan opknappen, en dat meer scoutinggroepen in aanmerking kunnen komen voor subsidie voor de mooie activiteiten die zij wekelijks organiseren.

Dan voorzitter, vanuit de gemeente moet vertrouwen voorop staan, in plaats van wantrouwen. Zeker als het gaat om mensen met een bijstandsuitkering, voor wie het al moeilijk genoeg is om rond te komen in deze dure tijden. Daarom is de PvdA blij dat in 2024 de zoektermijn voor jongeren in de bijstand wordt afgeschaft, en dat er gekeken wordt of de Amsterdamse Garantieknop voor mensen die gaan werken vanuit de bijstand ook een goed idee zou zijn voor Den Haag. Dank voor de schriftelijke beantwoording op deze punten die gisteren nog binnenkwam – voor de oplettende luisteraar, de moties die eerder zijn rondgestuurd op dit punt dien ik dan ook niet in.

Wel bleef er uit die schriftelijke beantwoording één punt over: de hoogte van het bedrag aan giften die je mag ontvangen in de bijstand. We kennen allemaal nog het voorbeeld van de mevrouw die af en toe boodschappen kreeg en daarom haar bijstandsuitkering moest terugbetalen. Dit zette in heel Nederland een beweging in gang voor een ruimhartiger giftenbeleid, ook in Den Haag. Inmiddels lopen we achter: alleenstaanden mogen 1200 euro aan giften ontvangen, samenwonenden 1700 euro. In steden als Arnhem, Tilburg, Maastricht en Amsterdam is deze grens 1800 euro voor alleenstaanden én samenwonenden. Laten we als gemeente vrijgevigheid en solidariteit onder mensen niet in de weg staan, en ook hier de grens verhogen. Daarom dienen wij een motie in waarin wij het college verzoeken het bedrag dat mensen met een bijstandsuitkering jaarlijks mogen ontvangen als gift te verhogen naar €1800. Deze motie dienen we in samen met de SP, de HSP, de ChristenUnie-SGP, GroenLinks, Partij voor de Dieren, D66 en DENK.

Dan voorzitter, in een stad moet niet alleen gewoond maar ook gewerkt kunnen worden. En net zoals bij woningen is ook hier betaalbaarheid belangrijk. Startende ondernemers kunnen nog nauwelijks een plek vinden net zoals loodgieters en meubelmakers. Een werkcorporatie is hier mogelijk ook een goed instrument voor. Daarom dienen we de motie  “Maak werk van betaalbare bedrijfsruimte” in. Deze motie dienen we samen in D66, SP, ChristenUnie-SGP em DENK.

Dan voorzitter, het was recent goed nieuws dat de Raad van State oordeelde dat asielzoekers meer dan 24 weken per jaar mogen werken. Veel mensen die in een asielprocedure zitten staan te springen om ondertussen actief aan de slag te gaan, en met de tekorten op de arbeidsmarkt is dit ook voor werkgevers een welkome kans. Alleen, voor veel werkgevers zijn de gevolgen van de uitspraak en de regels nog onduidelijk, en blijven er kansen liggen. Daarom een motie met de titel ‘Asielzoekers snel aan het werk’, waarin we het college vragen in samenwerking met het UWV, COA en Vluchtelingenwerk Nederland ondernemers voor te lichten over het aannemen van asielzoekers. Hierbij kunnen we denken aan workshops, voorlichtingsbijeenkomsten en helder informatiemateriaal. Deze motie dienen we samen met GroenLinks in.

Dan voorzitter, weesfietsen. Hoewel de handhaving op het weghalen van weesfietsen in het centrum heel goed gaat, kan er in andere delen van de stad, vooral in winkelstraten buiten het centrum, nog een tandje bij. Weesfietsen zorgen immers voor minder fietsparkeerplekken die vervolgens uitpuilen, wat vaak weer zorgt voor een slechtere toegankelijkheid voor mensen met een rolstoel, rollator of kinderwagen. Daarom de motie met de titel ‘Winkelstraten toegankelijker zonder weesfietsen’. Hierin vragen we naar een onderzoek over de grootte van de overlast van weesfietsen buiten het centrum.

Dan voorzitter, veel van onze parken, zoals het Zuiderpark, worden intensief gebruikt door hardlopers en andere sporters die in kleine groepen sporten. Hoe mooi zou het zijn als we dat ook stimuleren en makkelijker maken door te kijken of het mogelijk is dat er meer basisfaciliteiten voor hen komen, zoals lockers, douches of een kleedruimte. Daarom dienen we daarvoor een motie in.

Tot slot voorzitter, een BIZ kan een winkelstraat echt een upgrade geven. Helaas zijn zijn er nog veel winkelstraten waar onder veel ondernemers het animo hoog is, maar er praktische belemmeringen zijn en de gemeente een handje zou kunnen helpen. Daarom de motie ‘Elke winkelstraat een BIZ’, waarin we vragen of de gemeente ondernemers meer wil ondersteunen bij het oprichten van een BIZ.

Tot zover.”

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Valkenboskwartier. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, dakloosheid, zorg en welzijn, buitenruimte en duurzaamheid. Daarin ziet ze dat er een hoop is om voor te knokken. Ze stelt dat de verschillen in Den Haag groot zijn en je steeds mondiger en assertiever

Meer over Janneke Holman