Betere dienstverlening op initiatief van PvdA en VVD
Vorige week presenteerde het college de Nota Haagse Dienstverlening. PvdA en VVD Den Haag zijn verheugd dat het college veel van de voorstellen uit hun discussienota Dienstverlening 3.0 zijn overgenomen.
Op 10 december 2014 presenteerden de Lobke Zandstra (PvdA) en Martin Wörsdörfer (VVD) de discussienota Dienstverlening 3.0. Daarin deden de partijen een oproep tot een cultuurverandering voor de gemeentelijke dienstverlening. De Hagenaar moet volgens de partijen centraal gesteld worden. Zij gaven 36 concrete voorbeelden die kunnen helpen om de dienstverlening van de gemeente te verbeteren.
Het college heeft met de uitgebrachte Nota Haagse Dienstverlening laten zien de nota van de Haagse fracties serieus te nemen. Vele voorstellen zijn door de verantwoordelijk wethouder opgenomen. De gemeente spreekt hiermee teven de ambitie uit om de dienstverlening goed, makkelijk en snel te maken. “En dat is nodig,” stelt Zandstra. “Inwoners van Den Haag moeten er op kunnen vertrouwen dat zij fatsoenlijk, effectief en snel geholpen worden door de gemeente. Niet alleen bij simpele vragen, maar ook bij complexe vraagstukken en creatieve ideeën. De gemeente moet meedenken met de stad en blijven innoveren en investeren in betrouwbare dienstverlening.”
De gemeente gaat de komende jaren meer inzetten op het luisteren naar de Hagenaar. Zij zal inzetten op een dienstverlening die meer toegankelijk en gebruiksvriendelijk is, waarbij er volop ruimte is voor persoonlijke aandacht voor iedere Hagenaar die nodig heeft. Wörsdörfer: “Niets is zo frustrerend voor bewoners en ondernemers als zij ineens met een wegopbreking in de straat geconfronteerd worden, simpelweg geen antwoord krijgen van de gemeente bij bijvoorbeeld een vergunningaanvraag of van het spreekwoordelijke kastje naar de muur worden gestuurd. Dat moet en dat kan beter. We zullen de komende tijd de gemeente scherp houden in het verbeteren van de dienstverlening.”
In de nota geeft het college aan graag signalen te ontvangen waar het fout gaat. Melden helpt om de dienstverlening te verbeteren. Schroom dus niet om uw klacht of suggesties te melden bij de gemeente. Dit kan bijvoorbeeld als het keuzemenu niet actueel is, als u geen ontvangstbevestiging ontvangt of als u verouderde informatie op de website ziet.