Betere woningen en zorg in Escamp, aldus Martijn op het debat

9 maart 2022

Onze lijsttrekker Martijn Balster kwam maandagavond 7 maart op voor meer betaalbare woningen, kwetsbare mensen en een goede (jeugd)zorg in Escamp.

Lijsttrekkers debatteerden onder andere over vervoer, onderwijs, werk en het meedoen- en denken van bewoners. En natuurlijk kwam het project voorbij waarbij de slechte woningen in Dreven, Gaarden en Zichten gesloopt worden en daar nieuwe en betere woningen voor terugkomen. “Toen wij een terugkeergarantie kregen, waren we allemaal blij. Wij willen sloop. Wie wil nou niet een nieuw huis en een extra kamer? Want wij worden ziek van de slechte woningen,” zei een vrouw uit die wijken die aanwezig was. Toen bedankte ze Martijn. “Want als wij hem bellen, is hij er.”

Zorg

Zo kwam de stelling ‘Geen extra zorgdoelgroepen meer in Zuidwest’ voorbij. “We moeten zorgen dat mensen met een zorgvraag overal kunnen wonen. Nu hebben wij als stadsbestuur verschillende voorstellen gedaan om deze mensen te huisvesten op verschillende plekken in de stad, maar Groep de Mos stemt steeds tegen.” Groep de Mos pleitte ervoor om de Rotterdamwet in te voeren zodat mensen in de bijstand niet in Escamp kunnen wonen. “Dat is niet de oplossing. We moeten ervoor zorgen dat de zorg en begeleiding op orde is voor mensen voor wie dat nodig is,” zei Martijn hierop.

Welzijn

Ook verzette hij zich tegen de bezuinigingen die door de VVD zijn doorgevoerd op welzijn. “Dan gaan er ook buurthuizen dicht. Want die zijn niet gratis.” Bij de stelling ‘De leefbaarheid in de wijk verbetert niet door meer welzijnsgeld maar door meer geld naar veiligheid’ zei Martijn: “Het zal nooit veilig zijn als mensen niet lekker in hun vel zitten.”

Hier is het hele debat terug te zien: