Deelfietsen: gaaf, maar chaos voorkomen

Door Janneke Holman op 21 februari 2019

Vandaag debatteerde de gemeenteraad over de komst van deelfietsen en elektrische deelscooters naar de Hofstad. Free floating deelfietsen kun je met een app van het slot halen, gebruiken en achterlaten waar en wanneer je wilt. Reuze handig voor de laatste kilometers van bijvoorbeeld het station naar je werk. En op termijn kan het ervoor zorgen dat mensen hun eigen (tweede) niet meer nodig hebben. Maar, eerder leidde de deelfietsen tot chaos in Amsterdam en Rotterdam: uitpuilende fietsenrekken, stoepen die geblokkeerd werden en rondslingerende fietsen in bosjes. Den Haag start nu eerst een proef met twee aanbieders van deelfietsen en één aanbieder met elektrische scooters. Is de stad er klaar voor?

De PvdA vindt het goed dat er nu op een gecontroleerde manier gestart worden met drie aanbieders en een maximaal aantal fietsen en scooters, en dat na een half jaar gekeken wordt hoe de proef verloopt en afspraken worden nagekomen. Zo moeten kapotte fietsen snel van straat worden gehaald, en zijn de bedrijven verantwoordelijk voor het herverdelen van de fietsen over de stad – zodat niet alle fietsen op één plek belanden. Toch zijn er zorgen: zijn de afspraken hard genoeg? En welke mogelijkheden hebben we als gemeente om in de grijpen als het niet goed gaat, behalve de vergunning van de aanbieder intrekken?

Na de proef kijkt het stadsbestuur aan welke aanvullende voorwaarden de aanbieders moeten voldoen. Een minimum bezetting zou dan een goed idee zijn: de fietsen moeten daadwerkelijk meerdere keren per dag gebruikt worden, anders slingeren ze door de stad en is het duidelijk dat mensen door deelfietsen niet hun eigen (tweede) fiets de deur uit doen. Ook moeten we scherp in de gaten houden dat als te veel fietsen op één plek belanden, bijvoorbeeld in het centrum, deze gebieden worden uitgezonderd en fietsen hier niet geparkeerd mogen worden. Ook staat privacy voorop: in december was een van de aanbieders die in Den Haag aan de slag gaat in opspraak omdat ze privacywetgeving overtreden. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Kortom: deelfietsen dragen bij aan betere bereikbaarheid in de stad, maar we houden een vinger aan de pols. De komende maanden zal moeten blijken of deelfietsen en Den Haag een goede tandem zijn.

 

 

 

 

Janneke Holman

Janneke Holman

Den Haag is een fantastische stad. Zeker als je het bekijkt vanuit mijn wijk, het Regentessekwartier. De wijk bloeit, samen maken bewoners de buurt groener, leggen gezamenlijk zonnepanelen op daken en organiseren straatfeesten en festivals. Maar er is ook een hoop om voor te knokken: de verschillen in Den Haag zijn groot. Je moet steeds

Meer over Janneke Holman