Door op 29 juni 2017

Die vrouw verdient een standbeeld: PvdA nomineert 20 vrouwen

Wie een rondje door Den Haag loopt en naar de standbeelden kijkt ziet al snel: eigenlijk staan er alleen maar mannen op een sokkel, zoals Willem van Oranje, Johan van Oldenbarnevelt en Louis Couperus. Dat moest anders vonden we, daarom startten we rond 8 maart, Internationale Vrouwendag, de actie ‘Die vrouw verdient een standbeeld’.

Vrouwen hebben de afgelopen decennia en eeuwen veel gepresteerd. Dit jaar vieren we dat Johanna Westerdijk honderd jaar geleden werd aangesteld als eerste vrouwelijke hoogleraar. Volgend jaar is het honderd jaar geleden dat Suze Groeneweg als eerste vrouw in de Tweede Kamer kwam. En in 2019 mogen vrouwen, door een lange politieke strijd door vrouwen als Aletta Jacobs en Johanna Naber, sinds honderd jaar naar de stembus. Zij zorgden voor de eerste barsten in het glazen plafond, en daar mogen we ze nog iedere dag dankbaar voor zijn. Gek dus eigenlijk, dat er zo weinig standbeelden van vrouwen zijn.

Op de website www.dievrouwverdienteenstandbeeld.nl konden Hagenaars vrouwen aandragen voor een standbeeld. We kregen meer dan 560 reacties binnen, voor 90 verschillende vrouwen. De 20 meest populaire en unieke inzendingen hebben gebundeld in een initiatiefvoorstel dat we vandaag hebben aangeboden aan burgemeester Pauline Krikke en wethouder Boudewijn Revis. Door de vele enthousiaste reacties hopen we dat het stadsbestuur hier snel werk van maakt, en dat we binnenkort één – of misschien wel meer – van deze vrouwen op een Haagse sokkel zien!

Het hele initiatiefvoorstel kun je hier lezen. Voor een kort overzicht kun je hier zien welke vrouwen we hebben genomineerd:

Van Haagse Bodem

Historische Heldinnen