Initiatiefvoorstel voor meer transparantie

8 juli 2021

De gemeente heeft de aanbevelingen uit de initiatiefnota voor meer openbaarheid van raadslid Bülent Aydin overgenomen. Hij diende deze nota in samen met Robert Barker (PvdD), Joris Wijsmuller (Haagse Stadspartij) en Kavish Partiman (CDA).

Niet genoeg openbaarheid

“We kwamen van ver,” zegt Bülent. Hij doelt hierbij op een oordeel van de Rekenkamer Den Haag dat zegt dat stukken onvoldoende openbaar gemaakt worden. Dit terwijl het beleid is dat alle stukken openbaar zijn, tenzij daar een goede reden voor is. Ook constateerde de Rekenkamer Den Haag dat er geen heldere richtlijnen zijn over geheimhouding. “Maar nu de gemeente onze initiatiefnota heeft overgenomen, worden we bijna de openbaarste stad van Nederland,” aldus Bülent. “En dat is goed, want in een open democratie moeten burgers weten welke besluiten waarom worden genomen en waaraan hun geld wordt uitgegeven.”

Negen voorstellen

De initiatiefnota bevat negen voorstellen om knelpunten op te lossen met betrekking tot hoe de gemeente omgaat met openbaarheid. Hier gaat het specifiek om het afdoen van wob-verzoeken. Wob-verzoeken zijn verzoeken die iedereen kan indienen bij de overheid om informatie over beleid en uitvoering op te vragen. Deze voorstellen zijn onder andere om online wob-verzoeken of bezwaar tegen wob-besluiten te kunnen doen en deze allemaal te vermelden in een online register. Ook stellen de raadsleden voor om richtlijnen op te stellen om te bepalen hoe vertrouwelijk informatie is, het mogelijk te maken om stukken deels vertrouwelijk en dus geheim te verklaren en als stukken dan geheim zijn, deze openbaar bij te houden.