Jaarrekening 2021: Zomer in de stad

Door Janneke Holman op 7 juli 2022

Donderdag 7 juli, in de laatste raadsvergadering voor de zomervakantie, debatteerde de raad over de jaarrekening van 2021: de terugblik op hoe de gemeente het afgelopen jaar het geld heeft uitgegeven. Raadslid Janneke Holman voerde namens de Haagse PvdA het woord. Lees hieronder haar inbreng.

Zomer in de stad

Voorzitter,

2021 lijkt alweer een leven geleden. Hopelijk het jaar dat onze herinnering ingaat als het laatste jaar van de coronapandemie. Met volle ziekenhuisbedden, gesloten scholen en stille straten.

Bijna een ondenkbare tijd, nu we de afgelopen weken weer hebben kunnen genieten van Parkpop, het Zeeheldenfestival, of gewoon, van de bingo in het buurthuis of een biertje op het terras.

Zomer in de stad
iedereen maakt zowaar
een beetje ‘n gelukkige indruk,

dichtte Remco Campert in 1969. Helaas overleed hij afgelopen maandag. En hoewel hij misschien meer Amsterdammer was, was hij, geboren aan de Beeklaan, toch ook wel een beetje van ons. Van Den Haag.

Gemeentefinanciën onder druk

Terug naar 2021, het jaar waar we vandaag op terugkijken. We zagen het al aankomen, maar dhr. Donner heeft het vorige week nog een keer helder uiteen gezet. Achter het ogenschijnlijk positieve resultaat in deze programmarekening schuilen donkere wolken. Onduidelijkheid over toekomstige middelen van het Rijk en tekorten in de jeugdzorg zorgen voor veel onzekerheid. Daarom blijft het belangrijk dat het college bij het Rijk op de deur bonst voor meer middelen, en blijft nadenken hoe wij op een financieel gezonde manier kunnen blijven investeren in de stad en onze inwoners.

Van huiswerk maken tot stageplekken

Want dat is keihard nodig. Kijk bijvoorbeeld naar het onderwijs, waar nog steeds een gigantisch lerarentekort is en het onderwijsachterstandenbeleid hard nodig blijft. We hebben hier in de commissie uitgebreid bij stilgestaan.

Door het geld dat we hebben vrijgemaakt vanwege de coronacrisis zijn er in de stad goede dingen gebeurd: in Wijkcentrum Moerwijk richtten jongerenwerkers een ruimte in waar jongeren uit de wijk rustig huiswerk kunnen maken. Het lijkt klein, maar voor een jongere kan het een wereld van verschil maken. Laten we dit soort initiatieven blijven steunen en als gemeente creatief meedenken.

En voorzitter, we moeten echt meer aandacht hebben voor de MBO’ers in onze stad die de afgelopen jaren worstelden met het vinden van een stageplek. Het is belangrijk om de opleiding af te kunnen maken en een baan te kunnen vinden in de regio. Juist zij, de toekomstige vakmensen, zijn nu ontzettend hard nodig. Helaas bleek uit de beantwoording in de commissie dat de gemeente weinig zicht heeft op het Haagse tekort aan stageplekken. Wij verwachten hier echt meer regie. Graag een reactie.

Gigantische verschillen in de kans op gezond leven

Dan, er zijn gigantische verschillen in de stad als je kijkt naar de kans op een gezond leven. De wachttijden voor WMO-zorg zijn lang, in delen van de stad wordt minder gesport en zijn meer mensen eenzaam. Als gemeente zijn we er om mensen te ondersteunen, met oog voor de behoefte van degene die hulp nodig heeft. Het voorbeeld vandaag waar de insprekers aandacht voor vroegen, namelijk het verlagen van de snelheid van scootmobiels van 16 km/uur naar 8 km/uur, laat zien dat dat een algemene maatregel averechts werkt.  We moeten ruimte blijven houden voor mensen die hun scootmobiel nodig hebben om buiten de wijk te komen, en die daar prima verkeersveilig mee door de stad kunnen. Daarom zijn wij mede-indiener van de motie van de SP om maatwerk te leveren.

Dan, een belangrijke manier om gezondheidsverschillen te lijf te gaan, maar ook gewoon omdat het leuk en gezellig is, is sport. De afgelopen jaren zijn juist minder mensen gaan sporten, en dat tij moeten we keren. We hebben hier in de commissie aandacht voor gevraagd om dit prioriteit te blijven geven en goede maatregelen voort te zetten, zoals het tegengaan van de lange wachtlijsten voor zwemles en het behouden van initiatieven als Go Go Go Den Haag.

Het begint bij bestaanszekerheid

Bovenal, de belangrijkste manier om ervoor te zorgen dat iedereen gezond kan leven is zorgen voor bestaanszekerheid. En juist die staat nu onder druk: boodschappen worden duurder, de energierekening stijgt. Ik ben blij met de extra acties van het college om mensen te helpen energie te besparen en woningen te verduurzamen, juist voor die mensen die dat niet zelf kunnen betalen.

Het is ook goed nieuws dat minister Schouten heeft aangekondigd dat gemeenten meer ruimte krijgen voor soepelere regels in de bijstand. Hier hebben we al zo vaak aandacht voor gevraagd in deze zaal: het afschaffen van de kostendelersnorm, meer kunnen bijverdienen, het ontvangen van giften. Laten we in Den Haag hierin nog verder voorop gaan lopen.

Opvang van Oekraïense vluchtelingen

Tot slot, 2021 lijkt een leven geleden. Dat komt ook door grote gebeurtenissen, zoals de verschrikkelijke oorlog in Oekraïne. We mogen er trots op zijn dat Den Haag zijn verantwoordelijkheid neemt om mensen op te vangen. Landelijk dreigt er weer een tekort aan plekken. Daarom een vraag: in maart was aangekondigd dat er Oekraïners opgevangen zouden worden aan het Hennegras in Ypenburg. In de wijk zijn werkgroepen ontstaan van bewoners die mensen willen verwelkomen en helpen. Toch staat het pand nog steeds leeg. Wat is hier aan de hand, en wanneer worden hier mensen opgevangen?

Als afsluiting maak ik dan ook het gedicht over de zomer van Remco Campert af.

alles is glanzend warm
huiden en huizen
ik eet meer fruit
morgen word ik veertig