Maak de aanpak van energiearmoede concreet

Door Janneke Holman op 14 maart 2024

Dwing jezelf als gemeente om ook de aanpak van energiearmoede concreet te maken, door jaarlijks te laten zien wat je wanneer wilt bereiken en hoe je bewoners in de stad betrekt – dat voorstel deed fractievoorzitter Janneke Holman tijdens de raadsvergadering bij de bespreking van de Werkagenda Energietransitie.

Energiearmoede niet als afterthought

In de Werkagenda Energietransitie staat welke nieuwe projecten er zijn om de stad te voorzien van duurzame energie en woningen te isoleren, en welke versnelling nodig is om klimaatdoelen te halen. In de basis ziet het er goed uit: van energiescans voor winkeliers en horeca tot meer zonnepanelen op daken, voor alle projecten is een goede poging gedaan om duidelijker aan te geven welke indicatoren, participatie en planning erbij hoort. Kortom: wie doet wanneer wat, en hoe gaan we dat meten?

Maar valt op? Juist bij de projecten rond de aanpak van energiearmoede, zoals de isolatiebrigades en de energiebespaarteams, missen die concrete en meetbare acties waar bewoners bij worden betrokken. “Terwijl we juist mensen die in een tochtige woning en een veel te hoge energierekening zitten, als eerste moeten helpen, en juist vaart moeten zetten achter de aanpak van energiearmoede. Dit mag geen afterthought, geen bijzaak zijn,” zegt Janneke.

Laat bewoners meepraten

Dit gaat om veel meer dan een papieren werkelijkheid. Bij de aanpak van energiearmoede is het constant betrekken van bewoners ontzettend belangrijk. Wat werkt, wat niet, en wat is zinvol? “Ik spreek regelmatig bewoners in de stad die vanuit vrijwilligersorganisaties buren in energiearmoede helpen, of mensen die zelf nauwelijks de energierekening kunnen betalen. Daar komen vaak hele waardevolle inzichten bovendrijven voor de gemeente,” zegt Janneke. “Bijvoorbeeld dat je veel makkelijker mensen bereikt als je begint over hulp bij het bestrijden van vocht en schimmel, in plaats van het accent te leggen op duurzaamheid en het klimaat. Of dat raamfolie als goedkope maatregel vaak een wereld van verschil maakt, maar dat juist niet in het pakketje van de bespaarteams zit.”

Met het voorstel wil Janneke daarom dat de gemeente de aanpak van energiearmoede concreet maakt, en beter de inzichten van bewoners in de stad meeneemt.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Valkenboskwartier. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, dakloosheid, zorg en welzijn, buitenruimte en duurzaamheid. Daarin ziet ze dat er een hoop is om voor te knokken. Ze stelt dat de verschillen in Den Haag groot zijn en je steeds mondiger en assertiever

Meer over Janneke Holman