Martijn Blogt: De nasleep van de gasexplosie

7 juni 2019

Het afgelopen weekend was het ineens ontzettend warm. Voor de Ramadan-deelnemers even extra afzien. Maar ook voor de festivalbezoekers, want waar is het water? Verder deze week: de uitkomsten van het onderzoek naar de gasexplosie in Laak.

Huis weggeslagen na gasexplosie, wie komt voor je op?

Aan de Jan van der Heijdenstraat sloegen zes woningen weg na een enorme gasexplosie afgelopen januari. Wonder boven wonder vielen er geen dodelijke slachtoffers. Wel werd een jongeman na uren en uren werk, in benarde positie uit het puin gehaald. Lees hier wat er gebeurde. Deze week kwam het Staatstoezicht op de Mijnen met een rapport over de oorzaken: een scheur in de gietijzeren gasleiding.

Dit roept de vraag op wie hiervoor verantwoordelijk is. Stedin is de netbeheerder. Deden – zo zegt het staatstoezicht – hun werk. Deze leiding had niet eerder vervangen hoeven worden. Maar wat wel blijkt: ze lopen achter met het vervangen en doen eerst de goedkope stukken en stellen de moeilijke stukken uit. De gemeente? De staat? Niemand die het boetekleed aantrekt. Kan dat zo zijn? Formeel juridisch misschien wel. Maar het mag natuurlijk niet zo zijn dat deze families aan hun lot worden overgelaten. En het kan ook niet zo zijn dat netbeheerders het vervangen van gevaarlijke leidingen op zijn beloop laten. De PvdA vroeg een debat aan over de kwestie.

• Lees hier een artikel van Omroep West met onze reactie.
  • En luister hier mijn optreden bij Studio Haagsche Bluf terug (vanaf minuut 12.00).

Dorstig op festival? Water voor 6,50!

Janneke kreeg signalen dat afgelopen weekend op een festival in het Zuiderpark flesjes water voor 6,50 euro werden verkocht, met de hitte het afgelopen weekend. Op steeds meer festivals zie je gelukkig dat drinkwater gratis wordt verstrekt, hier niet. En er dan zo aan verdienen? Janneke pleitte voor een nieuwe standaard: drinkwater gratis op festivals, in elk geval bij warm weer. We gaan er voor knokken dit in vergunning voorwaarden voor festivals te krijgen. Janneke sprak erover met het AD, Trouw, EenVandaag, Radar, Hart voor Nederland en RTL, en Omroep West maakte er een mooi item over. Lees hier de uitgebreide reactie van Janneke.

Betaalbare woningen geschrapt in cultuurcomplex, kan niet.

Je weet: wij maakten ons bijzonder boos over het besluit van VVD-wethouder Revis om de betaalbare woningen te schrappen uit de torens die naast het nieuwe cultuurcomplex gaan verrijzen. We voerden er een debat over, de wethouder wil niet wijken. We namen daar geen genoegen mee. Met Partij voor de Dieren en Haagse Stadspartij stelden we deze week meer dan zestig schriftelijke vragen over de kwestie. Dit kan zo niet. Lees erover in het AD.

Busplatform: wie dekt het dek?

Wie er langs fietst, ziet dat er weer gewerkt wordt aan het busplatform. De oude overkapping is weg. Bouwer KWS heeft echter de vloer beschadigd en wil de rekening voor de vertraging bij de gemeente in dienen. Raar zou je zeggen. Toch sloot de gemeente een deal om voor bijna 5 miljoen op te draaien voor de schade. Kwam wethouder Revis op veel kritiek te staan. Ook wij hebben veel vragen.

Scheiden? Dan geen sociaal huurhuis meer.

Als je gaat scheiden, is dat vervelend genoeg. Als je gaat scheiden vanuit een sociale huurwoning, kan je misschien toch maar beter bij elkaar blijven. Het stadsbestuur wil namelijk dat je dan achteraan in de rij aansluit voor een sociale huurwoning. Terwijl je nu nog voorrang krijgt. Slecht plan. Wij gaan er volgende week een motie over indienen: moeten we niet doen, is oneerlijk. Lees erover in het AD.

De nieuwe huisvestingsverordening bevat meer onverstandige plannen. Ik schreef er vorige week al over. Volgende week spreken we er over in de gemeenteraad. Wij gaan proberen de spelregels voor het verdelen van woningen eerlijker te maken. Nu zorgen ze voor verdere verdeeldheid in de stad. Terwijl ze nu juist eerlijk zouden moeten verdelen.

U komt aangifte van geboorte doen? Kom volgend week maar terug.

Het zijn meestal de vaders, die na de geboorte op de fiets springen om de nieuwe spruit aan te geven. Dat kan vanaf 1 juli alleen nog in Escamp en in het Centrum. Nu op afspraak nog in de stadsdeelkantoren, waar dat tot voor kort nog met vrije inloop kon. Nu al neemt de druk toe. Zo erg dat deze week bleek dat vaders die aangifte komen doen van de geboorte van een zoon of dochter worden weggestuurd om een week later maar terug te komen. Te druk. Kan natuurlijk niet. De gemeentelijke dienstverlening staat onder druk. Wij stelden vragen aan het stadsbestuur om dit op te lossen.

Tekorten jeugdhulp: wethouder vergeet te lobbyen bij rijk voor meer centen

Het tekort op jeugdzorg loopt elke dag verder op. Dan moeten gemeenten dus met elkaar op de bres voor meer centen bij het rijk. Deed Den Haag (wederom) niet aan mee: en motie op de VNG-jaarvergadering werd niet gesteund. Tot onze stomme verbazing. Deze week spraken we in de Gemeenteraad over de financiële uitgangspunten volgend jaar. Lees hier mijn inbreng terug.

De Haagse Helden van het Buurthulpteam Mariahoeve

Brand in je wijk is altijd vreselijk. Ook afgelopen nacht in Mariahoeve werden bewoners opgeschrikt door een brand. Gelukkig zorgde de Haagse Helden van het Buurthulpteam Mariahoeve voor fijne en goede opvang voor hun buurtbewoners. Lees hier meer!

Zo. Een lekker lang Pinksterweekend voor de boeg. Ik sla een tentje op met mijn oudste zoon. Lekker met z’n tweetjes kamperen. Heb jij ook leuke plannen? Veel plezier & tot volgende week.

Met rode groet,

Martijn