Mikal Blogt: Den Haag krijgt een slavernijmonument!

8 januari 2021

Na een fijne kerstvakantie, die toch een beetje anders was dan normaal, zijn we weer fris en fruitig begonnen. Ik wil je via deze weg dan ook graag een gelukkig en gezond 2021 wensen! De feestdagen waren voor ons allemaal anders dan anders. Geen uitbundige Oud & Nieuw feestjes, geen lange tafels vol familie en geen kerstborrels met collega’s en vrienden. Ik vond het jammer, maar met de dagelijkse updates van besmettingscijfers kon je niet anders dan constateren dat we met z’n allen even door de zure appel heen moesten bijten. En op veel plekken in de stad ging het goed: mensen hielden zich keurig aan de regels. Maar uit Duindorp kwamen andere beelden, van een buurtfeest op het Tesselseplein waar mensen het niet zo nauw namen met de coronaregels. En dat is een klap in het gezicht van de mensen in de zorg, die zo hard werken en de besmettingscijfers maar niet naar beneden zien gaan. Naar aanleiding van berichtgeving van Omroep West over de rol van de gemeente in dit geheel, zullen wij volgende week tijdens het coronadebat zeker vragen stellen over dit incident. Het is belangrijk dat de onderste steen bovenkomt, zodat we zolang deze maatregelen blijven gelden, kunnen voorkomen dat zoiets nog een keer gebeurt. En naast het te grote buurtfeest in Duindorp, werd er ook een buurtcentrum in Bezuidenhout vernield. Andrea stelde al eerder vragen over de leefbaarheid in deze week, en we zullen ook hierover een debat aanvragen. Ik hou jullie daarover op de hoogte. Afgelopen week gebeurde er meer..

Den Haag krijgt een slavernijmonument!

In juli 2018 organiseerde Romana Vrede het Keti Koti festival in Den Haag. Het was een mooie dag, maar het stak mij dat er in Den Haag zelf geen plek of moment was om de slavernij te herdenken en we daarom naar een livestream moesten kijken van de herdenking bij het monument in Amsterdam. Ik stelde raadsvragen over de mogelijkheid voor een monument in Den Haag en kreeg van de wethouder te horen dat er in Den Haag ‘geen draagvlak was’. Vier maanden later kwamen deze fantastische vrouwen inspreken bij de raadsvergadering omdat er wel degelijk draagvlak voor was. En vandaag, nog twee jaar later, staat het dan eindelijk zwart op wit: Den Haag krijgt een slavernijmonument. Ja, het kan sneller, en daar zal ik de wethouder dan ook zeker op bevragen. Maar ik ben ongelofelijk trots op het resultaat van de inzet van deze Hagenaars en Hagenezen voor een eervolle plek in hun stad. Lees hier meer!

Komt er een zwembad in Laak?

Het is inmiddels in de Haagse gemeenteraad een terugkerende discussie: bevorderen van sportdeelname in Den Haag. Een aantal weken geleden sprak Samir namens de PvdA in de raad over het Haags Sportakkoord en stelden we met elkaar mooie ambities vast om meer Hagenezen aan het sporten te krijgen. Sportdeelname van 100% in 2030 is het doel, maar gaan wij dit wel halen? Alleen als wij als stad durven investeren in toegankelijke sportaanbod dichtbij! En afgelopen week kwam er een burgerinitiatief voor een zwembad in Laak in een leegstaand gebouw. In dat specifieke gebouw zou het volgens de wethouder bouwkundig gezien lastig worden, maar Samir maakte zich in het debat hard voor een alternatief. Hij schreef er een blog over!

Den Haag geeft ruim baan aan de fiets

Afgelopen week fietste Janneke een rondje door de stad. En nou doet ze dat natuurlijk wel vaker, maar dit keer ging ze op pad met de Fietsersbond, om eens even goed te kijken naar de fietsvriendelijkheid van Den Haag. Afgelopen week debatteerde de gemeenteraad namelijk over het plan ‘Ruim baan aan de fiets’ van wethouder van Asten. In dit plan staan veel mooie dingen, maar er kan ook veel beter. Janneke zette zich in voor meer fietsparkeerplekken in wijken waar de stoepen nu vaak vol staan met fietsen, om vrachtwagens te weren van drukke routes waar veel kinderen op de fiets naar school gaan, en om vaart te maken met het afmaken van de belangrijkste fietsroutes (sterfietsroutes) in onze stad.

Bouwen aan Zuidwest

In de buurten Zichten, Gaarden en Dreven moet een groot deel van de bestaande sociale woningen verdwijnen om plaats te maken voor duizenden nieuwe betaalbare woningen. Het is onderdeel van een groter plan om Den Haag Zuidwest op te knappen en leefbaarder te maken, van onze wethouder Martijn. Nu is de armoede in de wijk groot, de werkloosheid hoog en veel woningen verkeren in slechte staat. De wijken zijn afgegleden naar onder het Haags gemiddelde en daarom staat Zuidwest aan de vooravond van grootste veranderingen. Afgelopen week vergaderde de raadscommissie voor de eerste keer over deze plannen. Voor de PvdA staat voorop: wat betekent het voor de mensen waar het hier met name om gaat? Hoe worden hun problemen opgelost, welke garanties hebben zij? Het is belangrijk dat de gemeente een zware rol speelt, en die niet overlaat aan alleen de corporatie en de ontwikkelaar. Daar hebben wij in de commissie dan ook voor gepleit en die garanties hebben we gekregen: alle huidige bewoners kunnen terugkeren als zij dat willen en betaalbare huur- en koopwoningen blijven ook op langere termijn betaalbaar. We hebben alle vertrouwen in de inzet van Martijn in Zuid West en kijken uit naar meer plannen voor dit mooie stadsdeel!

Het is tijd voor weekend! Het weekend staat voor mij in het teken van het voorbereiden van mijn campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen, want na het congres volgend weekend gaan we dan echt beginnen. Ben jij er al klaar voor? Ik heb er heel veel zin in!

Fijn weekend en blijf gezond,

Mikal