Mikal Blogt: Een indrukwekkende Dodenherdenking

8 mei 2020

Ik vond het een indrukwekkend gezicht: de Koning op een lege Dam, die hij met zijn krachtige toespraak toch vulde. Over moed houden in tijden van Corona en hoe het virus voor het eerst in 75 jaar maakt dat Nederlanders minder vrijheid hebben om te doen wat ze willen. Maar ook over dicht bij elkaar blijven, solidair zijn en opletten dat de samenleving niet polariseert: niet normaal maken wat niet normaal is. De Dodenherdenking raakte dit jaar extra hard, maar maakte daarmee ook extra impact. En dat is goed. Want nu we als samenleving een beetje stilstaan is het goed om tot bezinning te komen over wat voor land we waren voor de crisis en wat voor land we willen zijn na deze crisis. En uiteraard is dat een vraag die ons in de politiek ook veel bezig houdt. Het stadsbestuur van Den Haag werkt nu aan een analyse van de financiële impact die deze crisis maakt op de stad. Op basis daarvan zullen er een aantal keuzes gemaakt moeten worden zodat we als stad goed uit deze crisis komen. Heb je ideeën over hoe het verder moet na de coronacrisis? Praat mee en laat het ons vooral weten via [email protected]

De cultuursector in nood, maar niet alleen de grote instellingen

De cultuursector verkeert door de coronacrisis in grote financiële nood, ik schreef er een paar weken geleden al over. Voor de grote instellingen is het kabinet inmiddels met financiële hulp over de brug gekomen, maar ook zzp’ers en kleinere culturele gezelschappen hebben problemen door de coronacrisis. Bülent sprak daarover met twee van hen: Willemijn van Gent (zangdocent en bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Zangpedagogen) en Marije van Rest (zakelijk directeur van het Haagse firma MES). Wat betekenen de crisis en de maatregelen voor hen? Hoe zien ze de 1,5 meter-samenleving voor zich in de cultuursector? En wat vinden ze van de financiële steun van de overheid? Lees het interview hier!

Een hart onder de riem: we stuurden kaartjes!

De afgelopen weken hebben we als fractie gezien dat er tal van mooie initiatieven opgezet zijn in de stad om elkaar tijdens de coronacrisis te helpen. Omdat langsgaan niet altijd mogelijk is, hebben we een aantal organisaties en inwoners in de stad een kaartje met een klein bedankje gestuurd voor hun grote inzet voor hun buurt of de stad. Onder andere buurthuizen, welzijnswerkers en scholen zagen deze week een kaartje op hun deurmat vallen. Hopelijk heeft het een beetje vrolijkheid geboden en hebben ze genoten van de chocola. Vanaf deze plek nog een keer: bedankt voor jullie inzet!

Opnieuw een integriteitskwestie op het stadhuis

Deze week werd het stadhuis opnieuw opgeschrikt door een integriteitskwestie: een topambtenaar van de Dienst Stedelijke Ontwikkeling moest opstappen omdat hij een aantal regels had overtreden bij onderhandelingen over het Amare-project met de bouwer. En dat is pijnlijk: juist na al het gedoe de afgelopen tijd wilden we graag weer wat rust en stabiliteit op het stadhuis. Helaas is dat niet het geval, en daarom vonden we het als gemeenteraad – ondanks het meireces – belangrijk om te bespreken waar het mis is gegaan. Bülent voelde de verantwoordelijk wethouder Revis hierover stevig aan de tand. Het AD deed verslag van de kwestie, lees er hier meer over. En lees hier berichtgeving van Omroep West.

Verkamering: debat in de gemeenteraad

Donderdag debatteerden we in de gemeenteraad over verkamering. Martijn stelde onlangs al een tijdelijke stop in op verkamering in tien wijken in Den Haag. Maar sommige partijen willen de effecten hiervan niet afwachten en pleiten voor een directe stop op verkamering in de hele stad. Het is een lastig dilemma: ja, er zijn huisjesmelkers die misbruik maken van de mogelijkheid om te verkameren, maar er is ook een heel groot tekort aan betaalbare woonruimte in de stad. Het leidde tot een verhit debat in de gemeenteraad, waarin Martijn zich gelukkig goed staande weet te houden. Want een stadsbreed verbod op verkamering kunnen we volgens de wet niet zomaar invoeren, je moet er als gemeente een goede reden voor hebben om het juridisch te kunnen verantwoorden. Daarom is het beter om het wijk voor wijk te bekijken. Martijn is daar hard mee bezig en komt snel met definitieve maatregelen, waardoor verhuurders gebonden zijn aan goed verhuurderschap. Het AD deed verslag van het debat in de gemeenteraad, lees hier meer.

Tot slot

Over de gevolgen van coronacrisis zijn we nog lang niet uitgepraat, maar deze week bood voor het eerst in lange tijd weer een beetje perspectief. Door de mooie toespraak van de Koning, maar ook door de persconferentie van het kabinet. Over een week kun je je haar weer laten knippen, over een paar weken kun je misschien weer een drankje drinken op een terras en een klein etentje met vrienden lijkt er ook weer in te zitten. Maar ik hoorde ook een onderliggende boodschap in de woorden van de minister-president. Corona zal onze samenleving blijvend veranderen. Anderhalve meter afstand blijft voorlopig de norm en grote bijeenkomsten blijven voorlopig niet mogelijk, maar de versoepelingen maken het allemaal wel iets dragelijker. Hou vol en blijf gezond!

Fijn weekend,

Mikal