Mikal Blogt: in de bres voor Haagse jeugd

19 februari 2021

De sneeuw is alweer verdwenen en de temperaturen beloven flink op te lopen dit weekend. En dat is fijn, want de campagne is in volle gang. Het is toch fijner flyeren met een zonnetje.. En ook het politieke werk in de gemeenteraad gaat door.

Bülent in de bres voor Haagse jongeren
Haagse jongeren hebben het tijdens de coronacrisis enorm zwaar te verduren. Ze hebben meer dan ooit, al helemaal met al die flexcontracten, onzekerheid op de arbeidsmarkt, zijn gedwongen om hun onderwijs thuis te volgen en kampen steeds meer met mentale problemen zoals eenzaamheid. Daarom vroeg Bülent tijdens het debat over de coronacrisis afgelopen woensdag extra aandacht voor deze jongeren, zodat we alles op alles kunnen zetten om de gevolgen van de coronacrisis voor hen te verzachten. Lees hier zijn inbreng terug.

17 miljoen voor betaalbare woningbouw
Martijn maakte deze week bekend 17 miljoen euro te hebben binnengehaald van het rijk om betaalbare woningen te bouwen in onder meer Den Haag Zuidwest. Met deze bijdragen kunnen woningen die in zeer slechte staat zijn worden opgeknapt en veel woningen worden toegevoegd voor elke portemonnee. In totaal gaat het om 2357 woningen! Mooi nieuws dus.
Omroep West publiceerde een artikel hierover.

Rekenkamerraport Amare
Afgelopen weken verscheen er een rapport van de Haagse rekenkamer over de bouw van het Amare (ook wel bekend als het Spuiforum of het OCC). Het rapport was niet mals, en leverde flinke kritiek op de manier waarop het college financiële details communiceerde met de raad. Het was voor de raad niet altijd duidelijk op welke manier de financiële kant van het grote bouwproject in elkaar zat en welk geld waarvoor gebruikt werd. Voor de PvdA is het heel belangrijk dat het college concrete toezeggingen doet over verbeteringen voor de toekomst. Het commissiedebat over dit rapport was gisteren, en het krijgt nog een staartje in de raad van 4 maart. We houden jullie hierover op de hoogte.

Laat scholieren ook met online onderwijs genoeg bewegen
Als het aan onze sport woordvoerder Samir ligt, gaan Haagse scholen hun leerlingen extra stimuleren om ook bij online thuisonderwijs voldoende te bewegen. Dat stelt Samir na berichtgeving dat zeker de helft van de middelbare scholen in Nederland niets doet aan online bewegingsonderwijs. Ook in de coronacrisis moeten we alles op alles zetten om scholieren voldoende te laten bewegen. Dat is ontzettend belangrijk voor een mentale en fysieke gezonde levensstijl van tieners, zeker nu ze vooral thuiszitten. Samir heeft hierover raadsvragen ingediend. Lees ook zijn visie op onze website.

Tijd voor weekend.
En dat staat in het geval van velen van jullie in het teken van campagne voeren! Doe je ook mee? Meld je bij Edwin den Ouden, onze campagne-coördinator.

Fijn weekend en blijf gezond,

Mikal