Pak discriminerende uitzendbureaus keihard aan

Door Martijn Balster op 30 januari 2018

We zijn geschokt van de uitzending van het tv-programma Radar waaruit blijkt dat uitzendbureaus massaal meewerken aan de discriminatie van Turkse, Marokkaanse en Surinaamse Hagenaars. Veel uitzendbureaus komen zonder schroom klanten tegemoet die geen werknemers met een migratieachtergrond willen aannemen.

Dit is niet alleen ronduit schandalig, het is ook tegen de wet. Artikel 1 van de Grondwet stelt duidelijk dat mensen gelijk moeten worden behandeld. Dat moeten we met hand en tand blijven verdedigen. Uitzendbureaus die zich hieraan schuldig maken, moeten we keihard aanpakken.
Al uit eerdere onderzoeken van de Vrije Universiteit en het SCP bleek dat uitzendbureaus op grote schaal discrimineren. Dat mensen gediscrimineerd worden wanneer ze zoeken naar een baan, is niet nieuw en voor veel mensen een dagelijkse realiteit. We moeten als stad hier flink stelling tegen nemen, om te beginnen door samenwerkingen van de gemeente met uitzendbureaus die de fout in blijven gaan per direct te verbreken.

De PvdA heeft vragen gesteld aan het stadsbestuur, waarin ze vragen om naast de Radar uitzending als gemeente zelf onderzoek te blijven doen en uitzendbureaus die discrimineren aan te pakken.

Martijn Balster

Martijn Balster is de fractievoorzitter van de Haagse PvdA en lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018. “Is onze mooie stad van ons allemaal? Daarover gaan de verkiezingen van 21 maart. Ik wil me er als lijsttrekker van de Haagse PvdA hard voor maken dat iedereen zich thuis voelt in onze mooie stad. Daarom

Meer over Martijn Balster