Samir wil de vrouwenzwemles terug in zwembad Zuiderpark

8 december 2021

Onze fractievertegenwoordiger Samir Ahraui roept de wethouder op om het vrouwenzwemmen in het zwembad Zuiderpark terug te halen. “Het stimuleren van zwemmen is heel belangrijk, vooral in een stad aan zee en in een tijd waarin onze gezondheid onder druk staat.”

“Vooral in Moerwijk is dit ontzettend belangrijk. Juist deze wijk kent grote gezondheidsproblemen, meer armoede, isolement en een flink lagere sportdeelname. Door deze vrouwen de kans te geven te zwemmen, betrek je hen beter bij de buurt, verbreden zij hun netwerk en werken zij aan hun gezondheid.”

Wens vanuit de wijk

Uit een studie van Ahlam Benali uit Moerwijk blijkt dat veel vrouwen uit de wijk nu niet zwemmen, maar dit wel heel graag willen. Dit omdat zij liever alleen met vrouwen willen zwemmen. Dat is nu niet mogelijk in het zwembad Zuiderpark. Een petitie om vrouwenzwemmen in Moerwijk mogelijk te maken, is al bijna 500 keer ondertekend. “Als zo’n grote diverse groep vrouwen uit de wijk zegt alleen met vrouwen te willen zwemmen, dan moeten wij daar naar luisteren.”

Integratie tegenhouden

Het zwembad Zuiderpark had ooit zwemlessen alleen voor vrouwen. Deze werden in 2010 geschrapt omdat de toenmalige wethouder vond dat dit integratie tegenhield. “Maar dat heeft er alleen maar voor gezorgd dat de vrouwen die toen het vrouwenuurtje gebruikten, zijn gestopt met zwemmen. Dat kan nooit de bedoeling geweest zijn,” aldus Samir. “De link tussen integratie en vrouwenzwemmen is bovendien te simplistisch. Heel veel vrouwen, ongeacht opleiding, afkomst of leeftijd, hebben steeds meer behoefte om zonder mannen te zwemmen.”

Veilig en toegankelijk zwemmen

Samir heeft deze week een debat aangevraagd met de wethouder om het zwemuurtje voor vrouwen weer mogelijk te maken. Eerder zette de fractievertegenwoordiger zich o.a. al in voor meer zwembaden en veilig, toegankelijk en met het gezin zwemmen in Den Haag. Zo stelde hij vragen over gevaarlijk rvs in Haagse zwembaden en de mogelijkheid om al op 5-jarige leeftijd te kunnen zwemmen.