PvdA en GroenLinks gaan op zoek naar eerste twee vrouwen in de Haagse raad

Door Janneke Holman op 13 april 2019

Vandaag is het de Dag van de Haagse Geschiedenis! De hele dag kun je op het Plein en op andere plekken in de stad terecht voor leuke activiteiten om meer te ontdekken over de historie van onze stad. Maar dat niet alleen: deze week is het ook precies honderd jaar geleden dat de gemeenteraadsverkiezingen waren waar de eerste twee vrouwen in de Haagse raad gekozen werden.

Een mijlpaal dus! Dit jaar vieren we overal in het land honderd jaar kiesrecht. Sinds 1917 kunnen alle mannen naar de stembus en mogen vrouwen zich verkiesbaar stellen, en sinds 1919 hebben ook vrouwen het recht om te stemmen. We mogen er als stad best trots op zijn dat bij de eerste gemeenteraadsverkiezingen waar vrouwen gekozen konden worden, er meteen twee vrouwen in de raad kwamen.

Het gekke is alleen: over beide vrouwen is weinig bekend, namelijk Geerdina Bleumink-Louman van de SDAP, de voorloper van de PvdA, en Johanna Wolda – van der Puil van de Communistische Partij Holland, een van de voorlopers van GroenLinks. Vrouwen in de geschiedenis hebben ontzettend veel bereikt. Toch is het vaak zo dat ze in de geschiedschrijving een beetje vergeten worden. Hoog tijd dus om Geerdina en Johanna uit de schaduw te halen.

Daarom doen we een oproep: wil jij met ons op zoek naar meer informatie over Geerdina en Johanna? Weet je meer, of vind je het leuk om met ons op zoek te gaan naar verhalen over wat beide vrouwen hebben bereikt? Mail dan naar [email protected] of [email protected]. Zodat we het in september, als het écht honderd jaar geleden is dat nieuwe gemeenteraad werd geïnstalleerd, dit op een mooie manier kunnen vieren.

Janneke Holman

Janneke Holman (1990) woont in het Valkenboskwartier. Sinds 2018 is ze raadslid voor de PvdA Den Haag en woordvoerder op armoedebestrijding, dakloosheid, zorg en welzijn, buitenruimte en duurzaamheid. Daarin ziet ze dat er een hoop is om voor te knokken. Ze stelt dat de verschillen in Den Haag groot zijn en je steeds mondiger en assertiever

Meer over Janneke Holman