Inbreng over rellen op de Fruitweg

Door Mairan Sewtahal op 28 februari 2024

Op 17 februari jl is onze stad opgeschrokken door heftige rellen naar aanleiding van een evenement georganiseerd door de Federatie van Eritrese Gemeenschappen in Nederland. Vandaag hebben wij in de gemeenteraad gedebatteerd over deze rellen. Hieronder kan je de inbreng van Mairan lezen.

Onze belangrijkste boodschap is dat dit soort rellen nooit meer voorkomen in onze stad. Daarom is het heel belangrijk dat we goed inzicht hebben in wat er speelt in gemeenschappen, en welke krachten er te werk gaan. Hierdoor kunnen we betere risico-inschattingen maken, en in het vervolg dit soort incidenten voorkomen. Dit moet zowel in onze stad gebeuren, als landelijk. Het is dan ook goed dat er in de Tweede Kamer een onderzoek is aangevraagd over deze gebeurtenissen.

“Voorzitter,

Tien dagen geleden werden wij allemaal opgeschrikt door deze verschrikkelijke rellen. Een van de ergste die onze stad heeft gekend.  Toevallig reed ik die dag langs de kruising van de Marktweg en Wouwermansstraat en ben ik persoonlijk getuige geweest van deze rellen. Voorzitter wat ik daar zag was heftig, agenten en auto’s die bekogeld werden, mensen met knuppels die achter onze agenten aan renden. Zelf koos ik het hazenpad, maar voorzitter, een hele diepe buiging voor alle hulpverleners die ter plaatse moesten blijven. Zij hebben zich keihard ingezet om onze stad zo snel mogelijk weer veilig te krijgen. De uren en dagen na de rellen was er een storm van nieuws en tweets, waarin het soms onduidelijk was wie nou wat wist en op welk moment. Daarom ben ik blij dat we vandaag de tijd hebben om hier op terug te kijken.

Het is zeer verwerpelijk wat zich heeft voorgedaan. In de stad van Recht en Vrede accepteren wij dit soort vandalisme en geweld  niet. Iedereen moet veilig kunnen zijn in onze stad, of het nu gaat om evenementenbezoekers, bewoners of politieagenten.

Ik wil graag horen hoe het kan dat dit evenement in Den Haag toch is voortgezet, terwijl meerdere gemeenten in het land een andere veiligheidsrisico inschatting hebben gemaakt? Eerdere ervaringen leerde ons al dat het vaak niet goed gaat met evenementen van deze organisatie. In 2017 heeft de burgemeester van Veldhoven gekozen om het evenement te verbieden na zorgelijke signalen. En in 2023 is het goed misgegaan in Rijswijk. Wat heeft er dan voor gezorgd dat de burgemeester ervoor heeft gekozen om dit evenement wel te laten plaatsvinden?

In de beantwoording van de  technische vragen zien we dat de burgemeester op de hoogte was van enkele veiligheidsrisico’s en dat op de dag zelf al bekend was dat deze brigade de bussen naar Den Haag volgde. Genoeg reden om aan te nemen dat het mis kon gaan, dat het verstandig was het evenement af te blazen, Waarom is dit niet gebeurd? En hoe heeft de veiligheidsinschatting gemaakt kunnen worden dat er voldoende maatregelen getroffen waren?

Laten wij nu kijken hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen. Wat heeft de burgemeester geleerd van dit incident? Om dit soort incidenten te voorkomen, is het erg belangrijk dat we vroegtijdig en serieus op signalen reageren. We hebben al eerder gezien dat signalen over mogelijke problemen en spanningen al dagen rondzingen op de social media kanalen binnen diverse gemeenschappen en buurten. Het lijkt erop dat we daar onvoldoende  zicht op hebben en dat maakt mijn fractie bezorgd. Uit de beantwoording van technische vragen blijkt dat de burgemeester een overzicht ontvangt van de risico’s, inclusief online informatie, maar er wordt ook vermeld dat de burgemeester niet specifiek is geïnformeerd over online oproepen om naar de Fruitweg te komen. Hoe kijkt de burgemeester hiernaar en wat kunnen we doen om hierin te verbeteren?

In de technische vragen staat dat er in de komende tijd overleg plaatsvindt met verschillende Eritrese groepen. Gezien de complexe situatie lijkt het me belangrijk dat hier verschillende groepen worden vertegenwoordigd. Hoe gaat het college dit waarborgen?

Het is belangrijk om de gemeenschappen waar dit soort spanningen voorkomen beter te snappen. Goed contact met jongeren in veel verschillende gemeenschappen is hier super belangrijk in. Voorzitter, hebben we een netwerk waardoor bijvoorbeeld jongerenwerkers makkelijk kunnen aangeven als zij signalen horen dat er spanningen zijn? En hoe weten we dat we binnen alle gemeenschappen genoeg contacten hebben?

En ik wil zeker het volgende markeren dat dit niet een Haags probleem is, maar een die door het hele land voelbaar is. In de Tweede Kamer is  een onderzoek gevraagd. Is de burgemeester in contact met het Rijk, of andere gemeenten om samen op te trekken om dit probleem aan te pakken, de Haagse ervaring mee te nemen in het onderzoek, maar ook aan de nationale veiligheidsdiensten te vragen gemeenten actiever te informeren over organisaties met een hoog risicogehalte? En daar ook ook in mee te nemen hoe het kan dat politieke vluchtelingen hier nog steeds geïntimideerd worden?

Het is van belang dat we goed inzicht hebben in wat er speelt in gemeenschappen, en welke krachten er te werk gaan. Hierdoor kunnen we betere risico-inschattingen maken, en in het vervolg dit soort incidenten voorkomen. Wat hier gebeurd is mag nooit meer gebeuren. Tot zover, dankuwel.”

Mairan Sewtahal

Mairan (1985) heeft twee dochters en staat bekend als sterk en rechtvaardig. Hij woont in Laak en is opgegroeid in Transvaal. Hij is trots dat hij is opgegroeid waar alle bevolkingsgroepen vertegenwoordigd zijn. Mairan houdt van de prachtige braderies op de Paul Krugerlaan of Hobbemastraat waar geuren van een lekkere Bara of Kebab onweerstaanbaar zijn.

Meer over Mairan Sewtahal